发信人: chevy() 
整理人: KGB(1999-05-22 03:33:27), 站内信件
 | 
 
 
b. 7 December 1949, Pomona, California, USA. A gifted lyricist, 
 composer and raconteur, Tom Waits began performing in the late 60s,
 inspired by a spell working as a doorman in a San Diego nightclub. 
 Here he saw a miscellany of acts - string bands, comedians, C&W 
 singers - and by absorbing portions of an attendant down-market 
 patois, developed his nascent songwriting talent. Having appeared 
 at the Los Angeles' Troubador 'Amateur Hoot Nights', Waits was 
 signed by manager Herb Cohen who in turn secured a recording deal 
 with Asylum Records. Tom Waits revealed a still-unfocused performer,
 as yet unable to draw together the folk, blues and singer/songwriter
 elements vying for prominence. It did contain 'Ol' 55', later covered
  by the Eagles, and 'Martha', a poignant melodrama of a now-middle-aged  
 man telephoning his first love from 40 years previously. The Heart 
 Of Saturday Night was an altogether more accomplished set in which 
 the artist blended characterizations drawn from diners, truckers 
 and waitresses, sung in a razor-edged, rasping voice, and infused 
 with beatnik prepossessions. Waits's ability to paint blue-collar
 American life is encapsulated in its haunting, melodic title track.
 Nighthawks At The Diner , an in-concert set, and Small Change , closed  
 the performer's first era, where the dividing line between life and 
 art grew increasingly blurred as Waits inhabited the flophouse life 
 he sang about. Foreign Affairs unveiled a widening perspective and 
 while the influence of 'Beat' writers Jack Kerouac and Allen Ginsberg  
 still inhabited his work - as celebrated in 'Jack And Neal/California  
 Here I Come' - a duet with Bette Midler , 'I Never Talk To Strangers',  
 provided the impetus for his film soundtrack to One From The Heart .
 Blue Valentine was marked by its balance between lyrical ballads and 
  up-front R&B, a contrast maintained on Heartattack And Vine . A 
 tough combo prevailed on half of its content.
 
 Elsewhere, the composer's gift for emotive melody flourished on 'Jerse y
 Girl', later covered by Bruce Springsteen . The album marked the end 
  of Waits's term with both Cohen and Asylum; in 1983 he opted for Islan d 
 Records and signalled a new musical direction with the radical Swordfi shtrombones .
 Exotic instruments, sound textures and offbeat rhythms marked a conten t
 which owed more to Captain Beefheart and composer Harry Partch than 
 dowdy motel rooms. Waits came close to having a hit single in 1983 
 with the evocative 'In The Neighbourhood', complete with a stunning 
 sepia video. Waits also emphasized his interest in cinema with acting  
 roles in Rumble Fish, Down By Law and Ironweed, in the process complet ing 
 the exemplary Rain Dogs , which featured support from Keith Richard(s) on 'Big
 Black Mariah'. It also included 'Downtown Train', another in a series  
 of romantic vignettes and later a hit for Rod Stewart . Waits' next 
 release, Frank's Wild Years, comprised material drawn from a play 
 written with his wife Kathleen Brennan and based on a song from 
 Swordfishtrombones . Big Time , meanwhile, was the soundtrack to a 
 concert film, since which the artist's recording career has been 
 distinctly low-key. He continued his cinematic career with roles in 
 Candy Mountain and Cold Feet and in 1989 Waits made his theatrical 
 debut in Demon Wine. Bone Machine in 1992 was for many his finest 
 album, although this perplexing genius still is only a cult figure. 
 He entered into litigation in 1993 with his objection to the use of 
 his 'Heartattack And Vine', with Screamin' Jay Hawkins'voice for a 
 Levi's television advertisement. A grovelling public apology was 
 made via the national music press from Levi's in 1995. Similarly he 
 won his case against his previous music publisher for other songs 
 licensed for television advertising, notably 'Ruby's Arms' and 'Openin g 
 Montage/Once Upon A Town'.
 
  -- ※ 来源:.月光软件站 http://www.moon-soft.com.[FROM: 202.102.69.23]
  | 
 
 
 |