精华区 [关闭][返回]

当前位置:网易精华区>>讨论区精华>>音乐天地>>● 摇滚音乐>>巨型歌手乐队组合资料库>>Heavy Metal资料库B>>巨型heavy metal band 资料库B部分之三

主题:巨型heavy metal band 资料库B部分之三
发信人: whitesnake(叶子)
整理人: kgb(2001-02-02 23:16:27), 站内信件

BITCH (USA)
Betsy Weiss: vocals
Dave Carruth: guitar
Mark Anthony Wells: bass
Robbie Settles: drums

The focal-point of Los Angeles group Bitch is undoubtedly ex-Ska band
vocalist Betsy 'more than ample' Weiss. Bitch sound like an American
version of Motorhead. In 1982 they had a 12-inch EP released entitled
'Danmation Alley'. See Betsy.

Be My Slave (Metal Blade) 1983
The Bitch is Back (Metal Blade) 1987 


BLACK ALICE (Australia)
Rob Hartley: vocals
Jamie Page: guitar
Vince Linardi: bass
Joe Demasi: drums

Dynamic and typically Australian in its powerful rhythmic drive. Rob
Hartley is a great vocalist and quite honestly deserves a better deal
than the material presented here. For all that, an encouraging debut.

Endangered Species (Street Tunes) 1983 


BLACK ANGELS (Switzerland)
Clive Murray: vocals
Harry Stone: keyboards
Andy McKay: guitar
Mark Egg: guitar
Walt Lion: bass
Brian Irving: drums

Fast and frantic European metal which borrows heavily from old
Deep Purple riffs. The sound has been heard a million times before
but they make it relatively fresh and have tons of enthusiasm.

Hell Machine (Meteor) 1981
Kickdown (Gull) 1984 


BLACK CROWES (USA)
Chris Robinson: vocals
Young Rich Robinson: guitar
Jeff Cease: guitar
Johnny Colt: bass
Steve Gorman: drums

Sensational quintet from Georgia who cook up an intriguing retro rock
sound that evokes the seventies strut of Humble Pic, the Rolling Stones.
Mott The Hoople and the Faces. A gorgeous combination of riffs and
twists helped immensely by George Drukoulias' sympathetic production
and a brace of truly evocative songs. As the USA's answer to the Quireboys
they rule the roost. Highly recommended.

Shake Your Money Maker (Def American) 1990 


BLACKFOOT (USA)
Ricky Medlocke: guitar, vocals
Charlie Hogrett: guitar
Greg T. Walker: bass
Jackson Spires: drums

This very popular Southern boogie band, formed as long ago as 1968, is
from Jacksonville, Florida. Despite two flop albums, Blackfoot hit it big
with their three early Atco albums. All their studio albums feature Ricky's
grandfather, Shorty Medlocke. Ricky Medlocke played drums on the
Lynyrd Skynyrd album First and Last. The group was augmented in early
1983 by ex-Uriah Heep keyboards man Ken Hensley, but he left in late
1984 and was replaced by Axe's Bobby Barth.

In 1986 they split, but revived three years later. But the revamped outfit
had some differences. While Medlocke led on guitar and vocals, the
others were guitarist Neal Casal, bass man Rikki Mayer (ex-Lizzy Borden)
and drummer Gunner Ross.

Barth had a solo album released on Atco in 1986, entitled Two Hearts - One
Beat. 

No Reseruations (Island) 1975
Flyin' High (Epic) 1978
Strikes (Atco) 1979
Tomcattin' (Atco) 1980
Marauder (Atco) 1981
Highway Song (Atco) 1982
Siogo (Atco) 1983
Vertical Smiles (Atco) 1984
Medicine Man (Loop) 1990


BLACKFOOT SUE (UK)
Blackfoot Sue had a huge 45 hit in the early 1970s with the superb
'Standing in the Road', which was a great mixture of hard rock and
pop catchiness. The band soldiered through the 1970s with little
recognition, but produced two fine LPs of tasty hard rock. Some
members later formed dire soft-rock band Liner.

Nothing to Hide (Jam) 1973
Strangers (Passport) 1977 


BLACKJACK (USA)
Michael Bolotin: vocals
Bruce Kulick: guitar
Jimmy Haslip: bass
Sandy Gennaro: drums

Formed from the ashes of Carillo, Blackjack were a heavy-rock outfit that
combined Bolotin's rasping vocals with Kulick's guitarwork to great effect.
Sadly, the band split after their second LP. Gennaro joined Pat Travers,
and Kulick, the Good Rats. Kulick is now with Kiss. See Bolotin under
Michael Bolotin.

Blackjack (Polydor) 1979
Worlds Apart (Polydor) 1980


BLACK 'N' BLUE (USA) 
Jaime St James: vocals
Tommy Thayer: guitars
Jeff Warner: guitars
Patrick Young: bass
Pete Holmes: drums

Ritzy party metal from Los Angels given the big-time production by
Dieter Dierks (Scorpions, etc) a.k.a. Quiet Riot, Ratt and Motely Crue.
Lots of striped spandex, flowing scarves and permed hair but precious
little else. Tacky but acceptable. Kiss man Gene Simmons produced
Nasty Nasty, not that it helped sales, and was around for a rather Kiss-
sounding In Heat. The band split, with James joining Madhouse, Young
to Dokken, and others to Wet Engine. Thayer recently re-surfaced in
Harlow.

Black 'n' Blue (Geffen) 1984
Without Love (Geffen) 1985
Nasty Nasty (Geffen) 1986
In Heat (Geffen) 1987 


BLACK OAK ARKANSAS (USA)
Jim Dandy: vocals
Stan 'Goober' Knight: guitar, vocals
Ricky Reynolds: guitar, vocals
Pat Daugherty: bass, vocals
Jimmy Henderson: guitar
Tommy Aldridge: drums

The group came to together in the mid-160s, hailing from the small town of
Black Oak in Arkansas. Their initial albums failed to make commercial impact,
but constant touring gained them an excellent reputation. Raunch and Roll Live
and High on the Hog gave them the necessary lift into the big time in 1973-4.

In 1974 the band supported Black Sabbath on a British tour. In the same year
Jimmy Henderson (ex-Blood Rock) replaced Harvey Jett, and two years later
Ruby Starr (Greyghost and Greystar) on vocals plus Hot Buttered Soul, a four-
girl group, joined for concerts. This gave the band an awful black gospel sound
and Black Oak Arkansas were finished. The group had been a prolific recording
band and their Southern rock sound made them into one of America's foremost
attractions. Aldridge later joined Pat Tavers, the Ozzy Osborne Band and
Hughes/Thrall. Surprisingly the band re-formed in 1984 but only Dandy and
Reynolds of the old firm remained.

Black Oak Arkansas (Atco) 1971
Keep the Faith (Atco) 1972
If an Angel (Atco) 1972
High on the Hog (Atlantic) 1974
Street Party (Atlantic) 1974
Hot 'n' Nasty (Atlantic) 1974
Live Mutha (Atlantic) 1974
Raunch and Roll Live (Atlantic) 1975
Ain't Life Grand (MCA) 1975
X-Rated (MCA) 1975
Balls of Fire (MCA) 1976
10 Years Overnight Success (MCA) 1976
Race with the Devil (Capricorn) 1977
I'd Rather be Sailing (Capricorn) 1978


BLACK ROSE (UK)
Steve Bardsley: vocals, guitar
Chris Watson: guitar
Mick Thompson: bass
Malla Smith: drums

Another of Neat Records' heavy outfits who play brutal body-blow music
and are featured on 'One Take No Dubs'. The second album featured new
guitarist Pat O'Neill.

Boys Will Be Boys (Bullet) 1984
Walk It, How You Talk It (Neat) 1986 


BLACK ROSE (USA)
Cher: vocals
Les Dudek: guitar
Michael Finnigan: keyboards
Ron Ritchotte: guitar
Warren Ham: backing vocals
Trey Thompson: bass
Gary Furgason: drums

Slick heavy pop-rock with some excellent gusty guitar work. The band was
put together by Cher and Les Dudek - guitarist to the famous - when they
were dating one another.

Black Rose (Casablanca) 1980 


BLACK SABBATH (UK)
Ozzy Osbourne: vocals
Tony Iommi: guitar
Geezer Butler: bass
Bill Ward: drums

The 'Sabs', as their fans would call them, are arguably the definitive HM
band, though such a claim would be strongly disputed by fans of Led
Zeppelin and Deep Purple. The group members hailed from Birmingham
in the lathe 1960s, and were known as Earth before adopting their present
title. The band came with a rhythm section which stunned and a lead
singer, Ozzy Osbourne, whose frenzied vocals, outstretched arms and
general charisma established him as the vocalist, although some would
sugges his technical abilities are not the best by any means, and others
that basically he can't sing.

Black Sabbath began as a blues outfit and played early gigs at Hamburg's
Star Club with the original line-up - their greatest. From their very first
British album release, Black Sabbath, they charted, but Paranoid was received
with acclaim and success in the USA; its title track remains a firm favourite.
The first two albums also established the group in a quasi-black-magic,
occult zone. The recond covers of both clearly stress this.

Rock critics seem undisturbed by fan furore but Sabbath have had little
need of their support. Multi-million selling albums have been commonplace
and Sabbath fans argue whether Black Sabbath Volume 4 and Sabbath Bloody
Sabbath is their definitive album.

Management problems caused a halt in Sabbath recording and tour
schedules in 1973 and Sabotage was not released until the end of 1975.
Technical Ecstasy represented th last of the real heavy style of Sabbath. Never
Say Die produced a hit single but it lacked good material and the necessary
commitment in its performance.

By now there was unrest in the Sabbath camp and fans of the original
line-up feared a split was in the air. Most speculation centred on Osbourne
and eventually, in 1979, Osbourne left the band. An era had ended. Ronnie
James Dio (ex-Rainbow and Elf amongst others) was a fine replacement,
but many Sabbath fans rravelled with Osbourne when he set up his own
group and singed with Jet Records. During Ozzy's indecisive period
Brummy Bill Walker had been considered as a replacement.

Another shock came in 1980 when Bill Ward departed for personal
reasons. Vinny Appice, ex-Derringer and Axis, and brother of Carmen,
took over the drum set. Heaven and Hell with Dio on vocals proved that
Sabbath was not finished, especially with fine cuts like 'Heaven and Hell',
'Die Young' and the powerful surging 'Neon Knights' which severely
undermined the critics. Mob Rules contained more fine Sabbath material
and consolidated their acceptance worldwide. Early in 1983 they released
Live Evil, with Dio quite outstanding on many tracks, though uncertain
on older material. The British fornightly Kerrang! considered it to be one
of the best live albums of all time, and felt that the absence of Ozzy had
caused the other members of band to flex their collective musical biceps
and generally pull their fingers out. In fact, not many weeks previously,
Osbourne and his new group had released a live double which featured
all Sabbath material. Arguments raged on the merits of each and which
was the better. One thing, however, emerged from this; the new Sabbath
disproved those who labelled them as blundering bozos. Live Evil was
loud, gross and heavy metal as it should be - the British way.

But the Sabbath drama had not ended. Dio and Appice both left in the
first months of 1983, Dio th busy himself wiht a new band. Sabbath was
down to Butler and Iommi until Ian Gillan, ex-Deep Purple and Ian Gillan
Band joined them as lead vocalist in April 1983.

Sabbath's personnel movements provide a headache to any chronicler.
Ward left once more and Bev Beavn, ex-ELO, replaced him for a while.
Ian Gillan was the vocalist for Born Again but also left. Various names were
rumoured for the vacant 'vocalist' spot. Ward rejoined leaving Iommi,
Butler and Ward in late 1984. Ozzy Osbourne rejoined for the group's
appearance at the American end of Live Aid in July 1985.

However, the Live Aid classic line-up of the 'familiars' was definitely a
one-off, and before long things returned to normal with comings and
goings. One-time Purple vocalist Glenn Hughes was engaged, Ward
and Butler left and were replaced by Americans Dave Spitz (bass),
Eric Singer (drums) and the extra Geoff Nichols (Keyboards). Seventh Star,
in 1987, saw this completely new line-up with only Iommi keeping alive
the old Sabbath. Hughes quit after a few gigs and from Badlands there
came Ray Gillan. The Eternal Idol saw the vocal appearance of Tony
Martin, and Iommi also brought in Cozy Powell of many celebrated
outfits to provide the drum sound he wanted. The band signed with
IRS and Iommi set out to recover the Sabbath sound of the first five
metallic years. Sabbath have influenced countless bands with their
brutish riffs and attack, and even through their changes have always
retained respect, even if in lates years many critics have often found
them wanting.

Black Sabbath (Vertigo) 1970
Paranoid (Vertigo) 1970
Master of Reality (Vertigo) 1971
Black Sabbath Volume 4 (Vertigo) 1972
Sabbath Bloody Sabbath (World Wide Artists) 1973
Sabotage (NEMS) 1975
Technical Ecstasy (Vertigo) 1976
Never Say Die (Vertigo) 1978
Heaven and Hell (Vertigo) 1980
Mob Rules (Vertigo) 1981
Live Evil (Vertigo) 1983
Born Again (Vertigo) 1983
Seventh Star (Vertigo) 1986
The Eternal Idol (Vertigo) 1987
Headless Cross (IRS) 1990
Tyr (IRS) 1990


BLACK SHEEP (UK)
Loutis Grammatico: vocals
Donald Mancuso: guitar
Larry Crozier: keyboards
Bruce Turgon: bass
Ron Rocco: drums

Black Sheep possessed the necessary ingredients fo massive success but in
reality they 'blew it'. Their grandiose , sometimes pretentious sound was
similar to Bad Company. They spawned little except Grammatico who, as Lou
Gramm, won enormous popularity a few years later with Foreigner.

Black Sheep (Capitol) 1975
Encouraging Words (Capitol) 1975 


BLACK WINDOW (UK)
Jim Gannon: guitar
Zoot Taylor: keyboards
Clive Jones: sax
John Culley: guitar, vocals
Geoff Griffiths: bass, vocals
Romeo Challanger: drums

This band appeared at the same time as Black Sabbath hit the scene with
their first LP. Apparently Black Window were so deeply involved in the
black-magic ritual that gigs virtually turned into occult meetings with a
mock sacrifice ending the performance. The press loved it. Theire music
is almost identical to Black Sabbath's.

Sacrifice (CBS) 1971
Black Window (CBS) 1972
Three (CBS) 1973


BLADE RUNNER (UK)
Steve Mackay: vocals
Gary Jones: guitar
Mark Wilde: guitar
Mick Cooper: bass
Greg Ellis: drums

From the Humberside area, Blade Runner is an excellent if slightly derivative
power metal band with penetrating twin guitars.

Hunted (Ebony) 1984
Warriors of Rock (Ebony) 1986


BLIND FURY (UK)
Lou Taylor: vocals
Steve Ramsey: guitar
Russ Tippins: guitar
Graeme English: bass
Sean Taylor: drums

Formed in Newcastle, 1981, as Satan with vocals by Brian Ross. Changed
group name to Blind Fury in 1984 with addition of Lou Taylor primarily
because of a change in musical direction. Satan performed demonic black
metal while Blind Fury is more polished and mainstream with fine use of
atmospherics. Taylor's vocals are an exemplary asset.

The band disbanded in 1986. Taylor briefly joined Persian Risk, then Toure
De Force, while the others put Satan back on the map.

Out of Reach (Roadrunner) 1985


BLISS BAND (USA)
Paul Bliss: vocals, keyboards
Phil Palmer: guitar
Alan Park: keyboards
Andy Brown: bass
Nigel Elliot: drums

The band was formed by songwriter Paul Bliss, who has since carved out
a solo career. They are a great pomp/AOR rock band. Check out 'Stagefright'
on Neon Smiles for this. Dinner with Raoul is poor in comparison.

Dinner with Raoul (Columbia) 1978
Neon Smiles (Columbia) 1979 


BLITZKRIEG (UK)
Brian Ross: vocals
Jim Sirotto: guitar
Mick Moore: bass
Sean Taylor: drums

Formed 1980, their existence has been marred and threatened by numerous
personnel changes and splits. A Time of Changes is basically down to Ross
and is typical full-blooded heavy rock. Ross is ex-Satan.

A Time of Changes (Neat) 1985
Ready For Action (Roadrunner) 1985 



----
我苦、我悲、我惨!
神啊,赐予我力量吧!

[关闭][返回]