发信人: sinyi(流学生) 
整理人: roy_young(2004-02-20 01:33:39), 站内信件
 | 
 
 
As she kneads Ed's aching shoulders, Xiao Gu opens a conversation 
 familiar to most resident foreigners.
 
   'You must have loads of money,' she says. Gu, 19, has been 
 working here for 19 months. When business is good, she earns about 
 400 yuan a month. She left senior middle school when her Miao 
 minority family couldn't meet the fees. Her two elder sisters also 
 left home in Duyun to work in and around Guiyang. Her youngest 
 brother is still in school.
 
   'This place is very poor,' she says. It's one of the ten most 
 common statements we hear on the New Long March, but we still haven't 
 got used to it. We have no idea how to reply.
 
   'No, it's not poor,' is the first, obvious choice, like when a 
 chef apologises for his poor food or a fluent English speaker bemoans 
 her poor language skills. Chinese people put themselves down -- the 
 cue for a complimentary contradiction, modest demurral, etc. (You 
 see, as Englishmen, we know all about silly rules of etiquette.) But 
 the problem here is that saying 'no' implies that Xiao Gu is 
 exaggerating -- maybe things aren't so bad, after all. And when these 
 words come from a passing wealthy stranger, it sounds insensitive.
 
   So if 'no' is wrong, then how about 'yes'? The trouble is, that's 
 even worse. It is so final, so depressing, hopeless. Plus -- and 
 here's the kicker-- it's often downright insulting.
 
   Once upon a time before the New Long March began, we were pretty 
 sure we knew what 'poor' meant, but after six months on the road, we 
 have grown increasingly confused. For poverty, like beauty, is in the 
 eye of the beholder. 'Maybe I cannot define it,' we say, 'but I know 
 it when I see it.'
 
   How do we know it when we see it? Because it makes us want to 
 break down and cry.
 
   Long before we catch sight of them, we hear them:Two giggling 
 boys tumble and prance around a muddy field on top of a muddy hill in 
 a muddy county of one of China's poorest provinces, Guizhou. Pu Chen 
 slaps Xiong Kuan with a long, bendy reed he is supposed to be using 
 on the water buffalo he presently mounts, akin to an emperor astride 
 an elephant.
 
   This 'little emperor' is very different from his pampered 
 namesakes back in Beijing. For Pu, 11, has never been to school. His 
 parents, we are told, 'bu zai le'. Maybe they are dead. Xiong, 
 however, is affronted at the suggestion that he too is 
 uneducated. 'I've been to school!' he protests. He is 12.
 
   They goof it up for the camera and strut around a drab field like 
 two little boys without a worry in the world. They are innocent, 
 adorable. Their job is to plough the field, preparing it for corn 
 planting.
 
   We wealthy strangers pass through their lives, collect our images 
 for the next Unicef poster in Beijing and move on to the next photo 
 opportunity.
 
   What do we leave behind? Poverty.
 
   One of the strangest things about poverty, we now realise, is 
 that it has next to nothing to do with money.
 
   The New Long Marchers have walked 3,028 kilometres through six 
 provinces and one autonomous region, visiting 41 of China's 2,500 
 counties. China's new premier has visited 1,800. Wen Jiabao says if 
 the official benchmark for poverty -- an annual per capita income of 
 635 yuan -- were raised just 200 yuan, then the number of China's 
 poor would treble to 90 million.
 
   While the statisticians and statesmen play with numbers, let's 
 get back to basics, or in this case a massage table in Guiyang where 
 Ed tries a new approach. 'Look, honestly,' he says, 'I'm not rich by 
 foreign standards.'
 
   'Who cares about your standards?' says Xiao Gu. 'Look, you can 
 travel, you have time off work. I can't do any of those things. 
 You're rich and I'm poor.' She pummels a last calf, packs up and says 
 goodnight.
 
   She refuses a tip.
 
  ----       
 Man should be faithful
   and walk when not able
      and fight till the end        | 
 
 
 |