发信人: zerod() 
整理人: fallingstar(1999-12-29 10:52:00), 站内信件
 | 
 
 
转载自《大嘴乐园》
 					THE MATRIX
 
 					Written by
 
 				Larry and Andy Wachowski
 
 					April 8, 1996
 
 
 	FADE IN ON:
 
 	COMPUTER SCREEN
 
 	So close it has no boundaries.
 
 	A blinking cursor pulses in the electric darkness like a
 	heart coursing with phosphorous light, burning beneath
 	the derma of black-neon glass.
 
 	A PHONE begins to RING, we hear it as though we were 
 	making the call.  The cursor continues to throb,
 	relentlessly patient, until --
 
 					MAN (V.O.)
 			Hello?
 
 	Data now slashes across the screen, information flashing
 	faster than we read.
 
 					SCREEN
 			Call trans opt:  received.
 			2-19-96  13:24:18  REC:Log>
 
 					WOMAN (V.O.)
 			I'm inside.  Anything to report?
 
 	We listen to the phone conversation as though we were on
 	a third line.  The man's name is CYPHER.  The woman, 
 	TRINITY.
 
 					CYPHER (V.O.)
 			Let's see.  Target left work at
 			5:01 PM.
 
 					SCREEN
 			Trace program:  running.
 
 	The entire screen fills with racing columns of numbers.
 	Shimmering like green-electric rivets, they rush at a 10-
 	digit phone number in the top corner.
 
 					CYPHER (V.O.)
 			He caught the northbound Howard 
 			line. Got off at Sheridan.  
 			Stopped at 7-11.  Purchased six-
 			pack of beer and a box of Captain 
 			Crunch.  Returned home.
 
 	The area code is identified.  The first three numbers
 	suddenly fixed, leaving only seven flowing columns.
 
 	We begin MOVING TOWARD the screen, CLOSING IN as each 
 	digit is matched, one by one, snapping into place like
 	the wheels of a slot machine.
 
 					TRINITY (V.O.)
 			All right, you're relieved.  Use
 			the usual exit.
 
 					CYPHER (V.O.)
 			Do you know when we're going to
 			make contact?
 
 					TRINITY
 			Soon.
 
 	Only two thin digits left.
 
 					CYPHER (V.O.)
 			Just between you and me, you don't 
 			believe it, do you?  You don't 
 			believe this guy is the one?
 
 					TRINITY (V.O.)
 			I think Morpheus believes he is.
 
 					CYPHER (V.O.)
 			I know.  But what about you?
 
 					TRINITY (V.O.)
 			I think Morpheus knows things that
 			I don't.
 
 					CYPHER (V.O.)
 			Yeah, but if he's wrong --
 
 	The final number pops into place --
 
 					TRINITY (V.O.)
 			Did you hear that?
 
 					CYPHER (V.O.)
 			Hear what?
 
 					SCREEN
 			Trace complete.  Call origin:
 			#312-555-0690
 
 					TRINITY (V.O.)
 			Are you sure this line is clean?
 
 					CYPHER (V.O.)
 			Yeah, course I'm sure.
 
 	We MOVE STILL CLOSER, the ELECTRIC HUM of the green 
 	numbers GROWING INTO an OMINOUS ROAR.
 
 					TRINITY (V.O.)
 			I better go.
 
 					CYPHER (V.O.) 
 			Yeah.  Right.  See you on the other side.
 
 	She hangs up as we PASS THROUGH the numbers, entering the
 	netherworld of the computer screen.
 
 	Where gradually the sound of a police radio grows around 
 	us.
 
 					RADIO (V.O.)
 			Attention all units.  Attention
 			all units.
 
 	Suddenly, a flashlight cuts open the darkness and we find
 	ourselves in --
 
 
 	INT.  CHASE HOTEL - NIGHT
 
 	The hotel was abandoned after a fire licked its way 
 	across the polyester carpeting, destroying several rooms 
 	as it spooled soot up the walls and ceiling leaving 
 	patterns of permanent shadow.
 
 	We FOLLOW four armed POLICE officers using flashlights as 
 	they creep down the blackened hall and ready themselves
 	on either side of room 303.
 
 	The biggest of them violently kicks in the door --
 
 	The other cops pour in behind him, guns thrust before
 	them.
 
 					BIG COP
 			Police!  Freeze!
 
 	The room is almost devoid of furniture.  There is a fold-
 	up table and chair with a phone, a modern, and a powerbook 
 	computer.  The only light in the room is the glow of the
 	computer.
 
 	Sitting there, her hands still on the keyboard, is 
 	TRINITY; a woman in black leather.
 
 					BIG COP
 			Get your hands behind your head!
 
 	Trinity rises.
 
 					BIG COP
 			Hands behind your head!  Now!  Do
 			it!
 
 	She slowly puts her hands behind her head.
 
 
 	EXT.  CHASE HOTEL - NIGHT
 
 	A black sedan with tinted windows glides in through the 
 	police cruisers.
 
 	AGENT SMITH and AGENT BROWN get out of the car.
 
 	They wear dark suits and sunglasses even at night.  They 
 	are also always hardwired; small Secret Service earphones 
 	in one ear, its cord coiling back into their shirt
 	collars.
 
 					AGENT SMITH
 			Lieutenant?
 
 					LIEUTENANT
 			Oh shit.
 
 					AGENT SMITH 
 			Lieutenant, you were given 
 			specific orders --
 
 					LIEUTENANT
 			I'm just doing my job.  You gimme 
 			that Juris-my dick-tion and you 
 			can cran it up your ass.
 
 					AGENT SMITH
 			The orders were for your protection.
 
 	The Lieutenant laughs.
 
 					LIEUTENANT
 			I think we can handle one little
 			girl.
 
 	Agent Smith nods to Agent Brown as they start toward the
 	hotel.
 
 					LIEUTENANT
 			I sent two units.  They're 
 			bringing her down now.
 
 					AGENT SMITH
 			No, Lieutenant, your men are dead.
 
 
 	INT.  CHASE HOTEL
 
 	The Big Cop flicks out his cuffs, the other cops holding 
 	a bead.  They've done this a hundred times, they know 
 	they've got her, until the Big Cop reaches with the cuff 
 	and Trinity moves --
 
 	It almost doesn't register, so smooth and fast, inhumanly 
 	fast.
 
 	The eye blinks and Trinity's palm. snaps up and the nose 
 	explodes, blood erupting.  The cop is dead before he
 	begins to fall.
 
 	And Trinity is moving again --
 
 	Seizing a wrist, misdirecting a gun, as a startled cop 
 	FIRES --
 
 	A head explodes.
 
 	In blind panic, another airs his gun, the barrel, a fixed 
 	black hole --
 
 	And FIRES --
 
 	Trinity twists out of the way, the bullet missing as she 
 	reverses into a roundhouse kick, knocking the gun away.
 
 	The cop begins to scream when a jump kick crushes his 
 	windpipe, killing the scream as he falls to the ground.
 
 	She looks at the four bodies.
 
 					TRINITY
 			Shit.
 
 
 	EXT.  CHASE HOTEL
 
 	Agent Brown enters the hotel, while Agent Smith heads for 
 	the alley.
 
 
 	INT.  CHASE HOTEL
 
 	Trinity is on the phone, pacing.  The other end is 
 	answered.
 
 					MAN (V.O.)
 			Operator.
 
 					TRINITY
 			Morpheus!  The link was traced!  I
 			don't know how.
 
 					MORPHEUS (V.O.)
 			I know.  Stay calm.
 
 					TRINITY
 			Are there any agents?
 
 					MORPHEUS (V.O.)
 			Yes.
 
 					TRINITY
 			Goddamnit!
 
 					MORPHEUS (V.O.)
 			You have to focus.  There is a 
 			phone.  Wells and Laxe.  You can
 			make it.
 
 	She takes a deep breath, centering herself.
 
 					TRINITY
 			All right --
 
 					MORPHEUS (V.O.)
 			Go.
 
 	She drops the phone.
 
 
 	INT.  HALL
 
 	She bursts out of the room as Agent Brown enters the hall,
 	leading another unit of police.  Trinity races to the 
 	opposite end, exiting through a broken window onto the 
 	fire escape.
 
 
 	EXT.  FIRE E5CAPE
 
 	In the alley below, Trinity sees Agent Smith staring at 
 	her.  She can only go up.
 
 
 	EXT.  ROOF
 
 	On the roof, Trinity is running as Agent Brown rises over 
 	the parapet, leading the cops in pursuit.
 
 	Trinity begins to jump from one roof to the next, her 
 	moverents so clean, gliding in and out of each jump,
 	contrasted to the wild jumps of the cops.
 
 	Agent Brown, however, has the same unnatural grace.
 
 	The METAL SCREAM of an EL TRAIN is heard and Trinity 
 	turns to it, racing for the back of the building.
 
 	The edge falls away into a wide back alley.  The next 
 	building is over 40 feet away, but Trinity's face is 
 	perfectly calm, staring at some point beyond the other 
 	roof.
 
 	The cops slow, realizing they are about to see something 
 	ugly as Trinity drives at the edge, launching herself 
 	into the air.
 
 	From above, the ground seems to flow beneath her as she 
 	hangs in flight
 
 	Then hitting, somersaulting up, still running hard.
 
 					COP
 			Motherfucker -- that's impossible!
 
 	They stare, slack-jawed, as Agent Brown duplicates the 
 	move exactly, landing, rolling over a shoulder, up onto 
 	one knee.
 
 	Just below the building are the runbling tracks of 
 	riveted steel.  The TRAIN SCREECHES beneath her, a 
 	rattling blur of gray metal.  Trinity junps, landing
 	easily.
 
 	She looks back just as Agent Brown hurls through the air 
 	barely reaching the last car
 
 	Agent Brown stands, yanking out a gun.
 
 	Trinity is running hard as BULLETS WHISTLE past her head.
 
 	Ahead she sees her only chance, 50 feet beyond the point 
 	where the train has begun to turn, there is --
 
 	A window; a yellow glow in the midst of a dark brick
 	building.
 
 	Trinity zeroes in on it, running as hard as she can, her 
 	speed compounded by the train.  The SCREAM of the STEEL 
 	rises as she nears the edge where the train rocks into the
 	turn.
 
 	Trinity hurtles into the empty night space, her body 
 	leveling into a dive.  She falls, arms covering her head
 	as --
 
 	The whole world seems to spin on its axis --
 
 	And she crashes with an EXPLOSION of GLASS and WOOD, then 
 	falls onto a back stairwell, tumbling, bouncing down
 	stairs bleeding, broken --
 
 	But still alive.
 
 	Through the smashed window, she glimpses Agent Brown,
 	still on the train, his tie and coat whipping in the
 	wind; stone-faced, he touches his ear piece as the train 
 	slides him past the window.
 
 	Trinity tries to move.  Everything hurts.
 
 					TRINITY
 			Get up, Trinity.  You're fine.
 			Get up -- just get up!
 
 	She stands and limps down the rest of the stairs.
 
 
 	EXT.  STREET
 
 	Trinity emerges from the shadows of an alley and, at the 
 	end of the block, in a pool of white street light, she
 	sees it.
 
 	The telephone booth.
 
 	Obviously hurt, she starts down the concrete walk,
 	focusing in completely, her pace quickening, as the PHONE
 	begins to RING.
 
 	Across the street, a garbage truck suddenly u-turns, its 
 	TIRES SCREAMING as it accelerates.
 
 	Trinity sees the headlights on the truck arcing at the
 	telephone booth as if taking aim.
 
 	Gritting through the pain, she races the truck --
 
 	Slamming into the booth, the headlights blindingly
 	bright, bearing down on the box of Plexiglas just as --
 
 	She answers the phone.
 
 	There is a frozen instant of silence before the hulking 
 	mass of dark metal lurches up onto the sidewalk --
 
 	Barreling through the booth, bulldozing it into a brick
 	wall, smashing it to Plexiglas pulp.
 
 	After a moment, a black loafer steps down from the cab of 
 	the garbage truck.  Agent Smith inspects the wreckage.
 	There is no body.  Trinity is gone.
 
 	His jaw sets as he grinds his molars in frustration.
 	AGENT JONES walks up behind him.
 
 					AGENT SMITH
 			Did you get anything from the
 			room?
 
 					AGENT JONES
 			Their next target.  The name is
 			Neo.
 
 	The handset of the pay phone lays on the ground,
 	separated in the crash like a severed limb.
 
 					AGENT SMITH
 			We'll need a search running.
 
 					AGENT JONES
 			It's already begun.
 
 	We are SUCKED TOWARDS the mouthpiece of the phone, CLOSER 
 	and CLOSER, UNTIL the smooth gray plastic spreads out 
 	like a horizon and the small HOLES WIDEN until we fall
 	through one --
 
 	Swallowed by the darkness that becomes --
 
 	A computer screen.
 
 	We are on-line, inside a chat room called "The Matrix." 
 	It is an exklusive web-site where hackers hang out.
 
 					SCREEN
 			JACKON:  I heard Morpheus has been
 			on this board.
 			SUPERASTIC:  Morpheus doesn't even
 			exist and the Matrix is nothing 
 			but an advertising gimmick 4 a new
 			game.
 			TIMAXE:  All I want to know is
 			Trinity really a girl?
 			LODIII:  87% of all women on line
 			are really men.
 			QUARK:  The Matrix is a euphemism 
 			for the government.
 			SUPERASTIC:  No, The Matrix is the
 			system controlling our lives.
 			TIMAXE:  You mean MTV.
 			SUPERASTIC:  I mean Sega.
 			FOS4:  ALL HAIL SEGA!!!
 
 	We drift back from the electric conversation entering --
 
 
 	INT.  NEO'S APARTMENT
 
 	It is a studio apartirent that seems overgrown with
 	technology.
 
 	Weed-like cables coil everywhere, duct-taped into
 	thickets that wind up and around the legs of several
 	desks.
 
 	Tabletops are filled with cannibalized equipment that lay
 	open like an autopsied corpse.
 
 	We turn towards the center of this rat-nest of
 	technology, following the slurping and crunching of
 	cereal.  We pass an open box of Capln Crunch as we find --
 
 	NEO, a younger man who knows more about living inside a 
 	computer than living outside one.
 
 					NEO
 			Fuckin' idiots don't know shit.
 
 	He finishes his cereal and is about to disconnect when an 
 	anonynous message slices onto the screen.
 
 					SCREEN
 			Do you want to know what the
 			Matrix is, Neo?
 
 	Neo is frozen when he reads his name.
 
 					SCREEN
 			SUPERASTIC:  Who said that?
 			JACKON:  Who's Neo?
 			GIBSON:  This is a private board.
 
 			If you want to know, follow the
 			white rabbit.
 
 					NEO
 			What the hell...
 
 					SCREEN
 			TIMAXE:  Someone is hacking the
 			hackers!
 			FOS4:  It's Morpheus!!!!!
 			JACKON:  Identify yourself.
 
 			Knock, knock, Neo.
 
 	A chill runs down his spine and when someone KNOCKS on
 	his door he almost jumps out of his chair.
 
 	He looks at the door, then back at the computer but the
 	message is gone.
 
 	He shakes his head, not completely sure what happened.
 	Again, someone knocks.
 
 	Cautiously, Neo approaches the door.
 
 					VOICE (O.S.)
 			Hey, Tommy-boy!  You in there?
 
 	Recognizing the voice, he relaxes and opens it.  ANTHONY,
 	who lives down the hall, is standing outside with a group
 	of friends.
 
 					NEO
 			What do you want, Anthony?
 
 					ANTHONY
 			I need your help, man.  Desperate.
 			They got me, man.  The shackles of 
 			fascism.
 
 	He holds up the red notice that accompanies the Denver
 	boot.
 
 					NEO
 			You got the money this time?
 
 	He holds up two hundred dollars and Neo opens the door.
 	Anthony's girlfriend, DUJOUR, stops in front of Neo.
 
 					DUJOUR
 			You can really get that thing off,
 			right now?
 
 					ANTHONY
 			I told you, honey, he may look 
 			like just another geek but this 
 			here is all we got left standing 
 			between Big Brother and the New
 			World Order.
 
 
 	EXT.  STREET
 
 	A police officer unlocks a yellow metal boot from the
 	wheel of an enormous oldsmobile.
 
 
 	INT.  NEO'S APARTMENT
 
 	They watch from the window as the cops, silently,
 	robotically, climb into their van.
 
 					ANTHONY
 			Look at 'em.  Automatons.  Don't 
 			think about what they're- doing or
 			why.  Computer tells 'em what to
 			do and they do it.
 
 					FRIEND #l
 			Thc banality of evil.
 
 	He slaps the money in Neo's hand.
 
 					ANTHONY
 			Thanks, neighbor.
 
 					DUJOUR
 			Why don't you come to the party
 			with us?
 
 					NEO
 			I don't know.  I have to work
 			tomorrow.
 
 					DUJOUR
 			Come on.  It'll be fun.
 
 	He looks up at her and suddenly notices on her black
 	leather motorcycle jacket dozens of pins:  bands,
 	symbols, slogans, military medals and --
 
 	A small white rabbit.
 
 	The ROOM TILTS.
 
 					NEO
 			Yeah, yeah.  Sure, I'll go.
 
 
 	INT.  APARTMENT
 
 	An older Chicago apartment; a series of halls connects a 
 	chain of small high-ceilinged rooms lined with heavy
 	casements.
 
 	Smoke hangs like a veil, blurring the few lights there 
 	are.
 
 	Dressed predominantly in black, people are everywhere,
 	gathered in cliques around pieces of furniture like
 	jungle cats around a tree.
 
 	Neo stands against a wall, alone, sipping from a bottle
 	of beer, feeling completely out of place, he is about to
 	leave when he notices a woman staring at him.
 
 	The woman is Trinity.  She walks straight up to him.
 
 	In the nearest room, shadow-like figures grind against
 	each other to the pneumatic beat of INDUSTRIAL MUSIC.
 
 					TRINITY
 			Hello, Neo.
 
 					NEO
 			How did you know that --
 
 					TRINITY
 			I know a lot about you.  I've been
 			wanting to meet you for some time.
 
 					NEO
 			Who are you?
 
 					TRINITY
 			My name is Trinity.
 
 					NEO
 			Trinity?  The Trinity?  The
 			Trinity that cracked the I.R.S.
 			Kansas City D-Base?
 
 					TRINITY
 			That was a long time ago.
 
 					NEO
 			Gee-zus.
 
 					TRINITY
 			What?
 
 					NEO
 			I just thought... you were a guy.
 
 					TRINITY
 			Most guys do.
 
 	Neo is a little embarrassed.
 
 					NEO
 			Do you want to go sorewhere and
 			talk?
 
 					TRINITY
 			No.  It's safe here and I don't
 			have much time.
 
 	The MUSIC is so loud they must stand very close, talking
 	directly into each other's ear.
 
 					NEO
 			That was you on the board tonight.
 			That was your note, wasn't it?
 
 					TRINITY
 			I had to gamble that you would see
 			and they wouldn't.
 
 					NEO
 			Who wouldn't?
 
 					TRINITY
 			I can't explain everything to you.
 			I'm sure that it's all going to
 			seem very strange, but I brought
 			you here to warn you, Neo.  You
 			are in a lot of danger.
 
 					NEO
 			What?  Why?
 
 					TRINITY
 			They're watching you.  Something
 			happened and they found out about
 			you.  Normally, if our target is
 			exposed we let it go.  But this
 			time, we can't do that.
 
 					NEO
 			I don't understand --
 
 					TRINITY
 			You came here because you wanted
 			to know the answer to a hacker's
 			question.
 
 					NEO
 			The Matrix.  What is the Matrix?
 
 					TRINITY
 			Twelve years ago I met a man, a
 			great man, who said that no one
 			could be told the answer to that
 			question.  That they had to see
 			it, to believe it.
 
 	Her body is against his; her lips very close to his ear.
 
 					TRINITY
 			He told me that no one should look
 			for the answer unless they have to
 			because once you see it,
 			everything changes.  Your life and
 			the world you live in will never
 			be the same.  It's as if you wake
 			up one morning and the sky is
 			falling.
 
 	There is a hypnotic quality to her voice and Neo feels
 	the words like a drug, seeping into him.
 
 					TRINITY
 			The truth is out there, Neo.  It's
 			looking for you and it will find
 			you, if you want it to.
 
 	She takes hold of him with her eyes.
 
 					TRINITY
 			That's all I can tell you right
 			now.  Good-bye, Neo.  And good
 			luck.
 
 					NEO
 			Wait.  Who was it?  Who was the
 			man?
 
 	She leans close, her lips alrost touching his ear as she
 	whispers.
 
 					TRINITY
 			You know who.
 
 	She turns and he watches her melt into the shifting wall
 	of bodies.
 
 	A SOUND RISES steadily, growing out of the music,
 	pressing in on Neo until it is all he can hear as we --
 
 							CUT TO:
 
 
 	INT.  NEO'S APARTMENT
 
 	The sound is an ALARM CLOCK, slowly dragging Neo to
 	consciousness.  He strains to read the clock face:
 	9:15 A.M.
 
 					NEO
 			Shitshitshit.
 
 
 	EXT.  SKYSCRAPER
 
 	The downtown office of CorTechs, a software development
 	company.
 
 
 	INT.  CORTECHS OFFICE
 
 	The main offices are along each wall, the windows
 	overlooking downtown Chicago.
 
 	RHINEHEART, the ultimate company man, lectures Neo
 	without looking at him, typing at his computer
 	continuously.
 
 	Neo stares at two window cleaners on a scaffolding
 	outside, dragging their rubber squeegees down across the
 	surface of the glass.
 
 					RHINEHEART
 			You have a problem, Mr. Anderson.
 			You think that you're special.
 			You believe that somehow the rules
 			do not apply to you.
 
 	He stops, glancing over his glasses at Neo, who turns in
 	time.
 
 					RHINEHEART
 			Obviously, you are mistaken.
 
 	His long, bony fingers resume clicking the keyboard.
 
 					RHINEHEART
 			This company is one of the top
 			software companies in the world
 			because every single employee
 			understands that they are a part
 			of a whole.  Thus, if an employee
 			has a problem, the company has a
 			problem.
 
 	He turns again.
 
 					RHINEHEART
 			The time has come to make a 
 			choice, Mr. Anderson.  Either you
 			choose to be at your desk on time
 			from this day forth, or you choose
 			to find yourself another job.  Do
 			I make myself clear?
 
 					NEO
 			Yes, Mr. Rhineheart.  Perfectly
 			clear.
 
 	INT.  NEO'S CUBICLE
 
 	The entire floor looks like a human honeycomb, with a
 	labyrinth of cubicles structured around a core of
 	elevators.
 
 	Neo slumps down into his chair.  A TALL EMPLOYEE stands
 	up in the adjacent cubicle, leaning over the partition.
 
 					TALL EMPLOYEE
 			What did he say?
 
 					NEO
 			If I was late again, I'm going to
 			be fired.
 
 	He smirks.
 
 					TALL EMPLOYEE
 			Well, it was nice working with
 			you.
 
 	Neo glares at him, as he sinks down.
 
 					VOICE (O.S.)
 			Thomas Anderson?
 
 	Neo turns and finds a FEDERAL EXPRESS MAN at his cubicle
 	door.
 
 					NEO
 			Yeah.  That's me.
 
 	Neo signs the electronic pad and the Fedex guy hands him
 	the softpak.
 
 					FEDEX
 			Have a nice day.
 
 	He opens the bag.  Inside is a CELLULAR PHONE.  It seems
 	the instant it is in his hand, it RINGS.  Unnerved, he
 	flips it open.
 
 					NEO
 			Hello?
 
 					MORPHEUS (V.O.)
 			Hello, Neo.  This is Morpheus.
 
 	Neo's knees give and he falls into his chair.
 
 					MORPHEUS (V.O.)
 			I had hoped for this conversation
 			to take place under less adverse
 			conditions, but you can never
 			count on hope, can you, Neo?
 
 					NEO
 			... no.
 
 					MORPHEUS (V.O.)
 			I've been watching you, Neo, and I
 			want to meet you.  I don't know if
 			you're ready to see what I want to
 			show you, but unfortunately, we
 			have run out of time.  They're
 			coming for you, Neo.  And I'm not
 			sure what they're going to do.
 
 					NEO
 			Who's coming for me?
 
 					MORPHEUS (V.O.)
 			Stand up and see for yourself.
 
 					NEO
 			Right now?
 
 					MORPHEUS (V.O.)
 			Yes.  Now.
 
 	Neo starts to stand.
 
 					MORPHEUS (V.O.)
 			Do it slowly.  Slowly.  The elevator.
 
 	His head slowly peeks up over the partition.
 
 	At the elevator, he sees Agent Brown and Agent Jones
 	leading a group of cops.  A female employee turns and
 	points out Neo's cubicle.
 
 	Neo ducks.
 
 					NEO
 			Holy fuckin' shit!
 
 					MORPHEUS (V.O.)
 			Yes.
 
 	One cop stays at the elevator, the others follow the
 	agents.
 
 					NEO
 			What the fuck do they want with
 			me?!
 
 					MORPHEUS (V.O.)
 			I'm not sure.  But, if you don't
 			want to find out, you better get
 			out of there.
 
 					NEO
 			How?!
 
 					MORPHEUS (V.O.)
 			I can guide you out, but you have
 			to do exactly what I say.
 
 	The agents are moving quickly towards the cubicle.
 
 					MORPHEUS (V.O.)
 			The cubicle across from you is
 			empty.
 
 					NEO
 			But what if...?
 
 					MORPHEUS (V.O.)
 			Go!  Now!
 
 	Neo lunges across the hall, diving into the other cubicle
 	just as the agents turn into his row.
 
 	Neo crams himself into a dark corner, clutching the phone
 	tightly to him.
 
 					MORPHEUS (V.O.)
 			Stay here for a moment.
 
 	The agents enter Neo's empty cubicle.  A cop is sent to
 	search the bathroom.
 
 	Morpheus' voice is a whisper in Neo's ear.
 
 					MORPHEUS (V.O.)
 			A little longer...
 
 	Brown is talking to the tall employee.
 
 					MORPHEUS (V.O.)
 			When I tell you, go to the end of
 			the row to the first office on the
 			left, stay.as low as you can.
 
 	Sweat trickles down his forehead.
 
 					MORPHEUS (V.O.)
 			Now.
 
 	Neo rolls out of the cubicle, his eyes popping as he
 	freezes right behind a cop who has just turned around.
 
 	Staying crouched, he sneaks away, down the row, SHOOTING
 	across the opening to the first office on the left.
 
 	The room is empty.
 
 					MORPHEUS (V.O.)
 			Good.  Now there is a window.
 			Open it.
 
 					NEO
 			How do you know all this?
 
 	Morpheus laughs quietly.
 
 					MORPHEUS (V.O.)
 			The answer is coming, Neo.
 
 	He opens the window.  The window howls into the room.
 
 					MORPHEUS (V.O.)
 			Outside, there's a scaffold.  You
 			can use it to get to the roof.
 
 	Leaning out the window, he sees that the scaffold is
 	several offices away.
 
 					NEO
 			No! It's too far away.
 
 					MORPHEUS (V.O.)
 			There's a small ledge.  It's a
 			short climb.  You can make it.
 
 	Neo looks down; the building's glass wall vertigos into a
 	concrete chasm.
 
 					NEO
 			No way, no way, this is crazy.
 
 					MORPHEUS (V.O.)
 			Don't be controlled by your fear,
 			Neo.  There are only two ways out
 			of this building.  One is that
 			scaffold.  The other is in their
 			custody.  You take a chance either
 			way.  I leave it to you.
 
 	CLICK.  He hangs up.  Neo looks at the door, then back at
 	the scaffold.
 
 					NEO
 			This is insane!  Why is this
 			happening to me?  What did I do?
 			I'm nobody.  I didn't do anything.
 			Fuck! Fuck!  Fuck!
 
 	He climbs up onto the window ledge.  Hanging onto the
 	frame, he steps onto the small ledge.
 
 	The scaffold seems even farther away.
 
 					NEO
 			I'm going to die.
 
 	The WIND suddenly BLASTS up the face of the building,
 	knocking Neo off balance.  Recoiling, he clings harder to
 	the frame, and the phone falls out of his hand.
 
 	He watches as it is swallowed by the distance beneath him.
 
 					NEO
 			This is insane.  I can't do this!
 			Forget it!
 
 	He climbs back into the office just as a cop opens the
 	door.
 
 					NEO
 			I didn't do anything!
 
 
 	EXT.  SKYSCRAPER
 
 	The agents lead a handcuffed Neo out of the revolving
 	doors, forcing his head down as they push him into the
 	dark sedan.
 
 	Trinity watches in the rear view mirror of her
 	motorcycle.
 
 					TRINITY
 			Shit.
 
 	INT.  INTERROGATION ROOM - CLOSE ON CAMERA MONITOR
 
 	A wide angle view of a white roon, where Neo is sitting at
 	a table alone.
 
 	We MOVE INTO the monitor, ENTERING the room as if the
 	monitor were a window.
 
 	At the same moment, the door opens and the agents enter.
 
 	Smith sits down across from Neo.  A thick manila envelope
 	slaps down on the table between them.
 
 	Neo glances at the name on the file: "Anderson, Thomas 
 	A."
 
 					AGENT SMITH
 			As you can see, we've had our eye
 			on you for some time now, Mr.
 			Anderson.
 
 	He opens the file.  Paper rattle marks the silence as he
 	flips several pages.  Neo cannot tell if he is looking at
 	the file or at him.
 
 					AGENT SMITH
 			It seems that you have been living
 			two lives.  In one life, you are
 			Thomas A. Anderson, program writer
 			for a respectable software
 			company.  You have a social
 			security number, you pay your
 			taxes and you help your land lady
 			carry out her garbage.
 
 	The pages continue to turn.
 
 					AGENT SMITH
 			The other life is lived in
 			computers where you go by the
 			hacker alias Neo, and are guilty
 			of virtually every computer crime
 			we have a law for, including the
 			unauthorized use of the D.M.V.
 			system for the removal of
 			automobile boots.
 
 	Neo feels himself sinking into a pit of shit.
 
 					AGENT SMITH
 			One of these,lives has a future.
 			One of them does not.
 
 	He closes the file.
 
 					AGENT SMITH
 			I'm going to be as forthcoming as
 			I can be, Mr. Anderson.  You are
 			here because we need your help.
 
 	He removes his sunglasses; his eyes are an unnatural ice-
 	blue.
 
 					AGENT SMITH
 			We know that you have been
 			contacted by a certain individual.
 			A man who calls himself Morpheus.
 			Whatever you think you know about
 			this man is irrelevant to the fact
 			that he is wanted for acts of
 			terrorism in more countries than
 			any other man in the world.  He is
 			considered by many authorities to
 			be the most dangerous man alive.
 
 	He leans closer.
 
 					AGENT SMITH
 			My colleagues believe that I am
 			wasting my time with you, but I
 			believe you want to do the right
 			thing.  It is obvious that you are
 			an intelligent man, Mr. Anderson,
 			and that you are interested in the
 			future.  That is why I believe you
 			are ready to put your past
 			mistakes behind you and get on
 			with your life.
 
 	Neo tries to match his stare.
 
 					AGENT SMITH
 			We are willing to wipe the slate
 			clean, to give you a fresh start
 			and all we are asking in return is
 			your cooperation in bringing a
 			known terrorist to justice.
 
 	Neo nods to himself.
 
 					NEO
 			Yeah.  Wow.  That sounds like a
 			real good deal.  But I think I
 			have a better one.  How about I
 			give you the finger --
 
 	He does.
 
 					NEO
 			And you can cram that file up your
 			Secret Service sphincter.
 
 	Agent Smith puts his glasses back on.
 
 					AGENT SMITH
 			You disappoint me, Mr. Anderson.
 
 					NEO
 			You ain't seen nothing yet.
 
 					AGENT SMITH
 			The irony of your situation is
 			that you have no choice.
 
 					NEO
 			You can't scare me with this
 			gestapo crap.  I know my rights.
 			I want my phone call.
 
 	Agent Smith smiles.
 
 					AGENT SMITH
 			And tell me, Mr. Anderson, what
 			good is a phone call iy you are
 			unable to speak?
 
 	The question unnerves Neo and strangely, he begins to
 	feel the muscles in his jaw tighten.
 
 	The standing agents snicker, watching Neo's confusion
 	grow into panic.
 
 	Neo feels his lips grow soft and sticky as they slowly
 	seal shut, melding into each other until all trace of his
 	mouth is gone.
 
 	Wild with fear, he lunges for the door but the agents
 	restrain him holding him in the chair.
 
 					AGENT SMITH
 			You are going to help us, Mr.
 			Anderson, whether you want to or
 			not.
 
 	Smith nods and the other two rip open his shirt.
 
 	From a case taken out of his suit coat, Smith removes a
 	long, fiber-optic wire tap.
 
 	Neo struggles helplessly as Smith dangles the wire over
 	his exposed abdomen.  Horrified, he watches as the
 	electronic device animates, become an organic creature
 	that resembles a hybrid of an insect and a fluke worm.
 
 	Thin, whisker-like tendrils reach out and probe into
 	Neo's navel.  He bucks wildly as Smith drops the creature
 	which looks for a moment like an uncut umbilical cord --
 
 	Before it begins to burrow its, tail thrashing as it
 	worms its way inside.
 
 
 	INT.  NEO'S APARTMENT - NIGHT
 
 	Screaming, Neo bolts upright in bed.
 
 	He realizes that he is home.  Was it a dream?  His mouth
 	is normal.  His stomach looks fine.  He starts to take a
 	deep, everything-is-okay breath, when --
 
 	The PHONE RINGS.
 
 	It almost stops his heart.  It CONTINUES RINGING,
 	building pressure in the room, forcing him up out of bed,
 	sucking him in with an almost gravitational force.
 
 	He answers it, saying nothing.
 
 					MORPHEUS (V.O.).
 			This line is tapped, so I must be
 			brief.
 
 					NEO
 			The agents --
 
 					MORPHEUS (V.O.)
 			They got to you first, but they've
 			underestimated how important you
 			are.  If they knew what I know,
 			you would probably be dead.
 
 	Neo feels sick.
 
 					MORPHEUS (V.O.)
 			I don't know what you are thinking
 			right now but I want you to
 			understand that I will not give up
 			on you until you give up on me.
 
 	Neo's throat cracks, dry as the Sahara.
 
 					MORPHEUS (V.O.)
 			Do you still want to meet?
 
 					NEO
 			... Yes.
 
 					MORPHEUS (V.O.)
 			Take the Howard line south.
 
 	CLICK.  He closes his eyes, unsure of what he has done.
 
 
 	EXT.  EL TRAIN
 
 	An EL TRAIN RAGES against its metal rails.
 
 
 	INT.  TRAIN
 
 	It is three a.m., and the train carries the usual urban
 	night crawlers.  Neo sits alone, eyes shifting, watching
 	everything nervously.
 
 	There is a METAL BANG and TRAIN CLATTER fills the car as
 	the door is opened.
 
 	Neo turns and sees a large man enter.  He is wearing
 	sunglasses and a black leather jacket.  His name is APOC
 	and he walks straight at Neo.
 
 					APOC
 			Come with me.
 
 	Neo stands just as the door at the opposite end opens and
 	two police officers rush in, drawing their guns.
 
 	Apoc grabs Neo, muscling him to the nearest exit.  There
 	is no upcoming station.
 
 	Apoc yanks the emergency brake and the train buckles
 	against its own speed.  The cops are thrown back.  Neo
 	slams against the metal rail.
 
 	The doors open onto nothing and just when Neo regains his
 	balance, Apoc shoves him backwards --
 
 	He flies out from the train, arms windrilling as he falls
 	from, the raised tracks --
 
 	Hurtling towards a busy city street when, out of nowhere,
 	a truck races under him and --
 
 	He crashes into a large dumpster-bed filled with empty
 	boxes.
 
 
 	INT.  TRUCK BED
 
 	Still shaking his head, Neo realizes he is not alone.  A
 	man named Cabie is aiming a big gun at him.  Trinity is
 	next to him, talking into a cellular phone.
 
 					TRINITY
 			We got him.  Call the chop-shop.
 
 	She hangs up.
 
 					TRINITY
 			Listen to me, Neo.  You have to,
 			trust us.
 
 	She tears off a long strip of black duct-tape and reaches
 	for his face.
 
 					NEO
 			What are you doing?
 
 					TRINITY
 			This has to be done for your
 			protection and ours.
 
 	She seals his eyes shut with the tape.
 
 					TRINITY
 			You can't understand right now,
 			but if you're not one of us,
 			you're one of them.
 
 
 	EXT.  LOWER WACKER
 
 	A featureless black van glides up to a staircase that
 	curls down from the city's surface.
 
 	trinity guides the blind Neo down the steps.  The back of
 	the van slaps open, revealing a young, skinny man who
 	looks to be still in his teens, wearing an outfit that is
 	a cross between a surgeon and a telephone repair man.
 
 	His name is GIZMO and he smiles lewdly at Trinity,
 	exposing his teeth that are wired with weird-looking
 	braces.
 
 					GIZMO
 			Va va va voom.  Still the hottest
 			software around.
 
 					TRINITY
 			Hello, Gizmo.
 
 	Neo hears the voices around him.
 
 					GIZMO
 			This is really the guy?  The guy
 			that Morpheus thinks --
 
 					TRINITY
 			Yeah.
 
 					GIZMO
 			But he's so old.
 
 					TRINITY
 			Are you going to help us or aren't
 			you?
 
 					GIZMO
 			Hacksaw.  Load up the copper-top
 			and let's get the hell outta here.
 
 	Hacksaw is a huge man in a leather welder's apron.  He
 	shoulders Neo and hauls him into the van.
 
 	A moment later the green lights of Lower Wacker curve
 	over the tinted windshield as the van rushes through the
 	underworld.
 
 
 	INT.  VAN
 
 	The chop-shop is filled with electronic gadgets, wired to
 	meters and monitors.  There are shelves lined with
 	medical supplies and rows of hanging tools, knives,
 	cleavers, and stainless steel clamps.
 
 	Neo is strapped down to an ambulance cart, listening
 	nervously as Gizmo gets to work.
 
 					GIZMO
 			Okay, first we take a little look
 			under the hood.
 
 	He pulls up the goggles hanging at his neck and they
 	blink to life with tiny halogen lights and lenses irising
 	to varying levels of magnification.
 
 					GIZMO
 			You're going to feel a little
 			prick.
 
 	He inserts acupuncture-like needles into Neo's lower
 	abdomen.  The needles are wired to video monitors.
 	Hacksaw pilots the fiber-optic lens.
 
 					NEO
 			What are you doing?
 
 					TRINITY
 			We think you're bugged.  We can't
 			take you to Morpheus until you're
 			clean.
 
 					GIZMO
 			There it is.
 
 	On a monitor, we see the bug nestled in among Neols large
 	intestines.
 
 					GIZMO
 			Hit him with 10 ccs of local.
 
 	Hacksaw loads a hypodermic needle and pumps an anesthetic
 	around Neols navel.
 
 	Using a device that looks like a miniature speculum,
 	Gizmo inserts a knuckled dental pick.  Typing into a
 	calculator keypad wired to the pick, he automates the
 	tip.
 
 	On the monitor, we watch it telescope out and the end
 	separate into a tiny hooked, metal claw.
 
 					GIZMO
 			Here, kitty, kitty, kitty.
 
 	The claw snags hold of the bug.
 
 					GIZMO
 			Gotcha!
 
 	But the bug reacts violently.  Neo screams as it wraps
 	itself around the soft tissue web of intestine.
 
 					GIZMO
 			Shit.
 
 					TRINITY
 			What's happening?
 
 					GIZMO
 			I don't know.  They've never done
 			that before.
 
 	Neo writhes in pain.
 
 					GIZMO
 			Hold him down.
 
 					NEO
 			Jesus!  God!
 
 					TRINITY
 			Do something!
 
 					GIZMO
 			I got it!  Maybe we can stun it.
 
 					TRINITY
 			Are you crazy?  That will kill
 			him.
 
 	We watch Neo, who can't see what they are talking about.
 
 					GIZMO
 			It'll work.  Come on, do it or
 			Hacksaw will.
 
 					NEO
 			Do what?
 
 	The instant he hears the word, he knows.
 
 					TRINITY
 			Clear.
 
 					NEO
 			Oh, shit --
 
 	The cry is frozen in his mouth as the paddles hit his
 	chest.  Gizmo wrestles with the bug.
 
 					GIZMO
 			Hit him again!
 
 	Again, the electricity convulses through him as Gizmo
 	yanks the speculum out.
 
 					GIZMO
 			Got it!
 
 	Trinity touches Neo, who is just beginning to breathe.
 	She eases the tape off his eyes.
 
 					TRINITY
 			Neo, are you okay?
 
 	He nods.
 
 					TRINITY
 			It's over.  We got it.
 
 	Hanging from the claw pick is the inanimate metal wire-
 	tap.
 
 					GIZMO
 			Nasty little bugger, ain't it?
 
 
 	INT.  HOTEL LAFAYETTE
 
 	The van stops in a deserted alley behind a forgotten
 	hotel.  The doors open and Trinity helps Neo get out.
 
 					TRINITY
 			Thanks for your help, Gizmo.
 
 					GIZMO
 			I just hope the man knows what
 			he's doing.
 
 	She nods then climbs out of the van.  Gizmo ogles the
 	tight leather pants.
 
 					GIZMO
 			Goddamn, what I wouldn't give for
 			a copy of that software.
 
 	Trinity turns around.
 
 					TRINITY
 			Gizmo, you don't have the hardware
 			to handle this software.
 
 	He howls with adolescent laughter as the van pulls away.
 	Trinity turns to Neo.
 
 					TRINITY
 			Let's go.  He's waiting.
 
 
 	INT.  HOTEL LAFAYETTE
 
 	It is a place of putrefying elegance, a rotting host of
 	urban maggotry.
 
 	Trinity leads Neo from the stairwell down the hall of the
 	thirteenth floor.  They stop outside room 1313.
 
 					TRINITY
 			This is it.
 
 	Neo can hear his own heart pounding.
 
 					TRINITY
 			Let me give one piece of advice.
 			Be honest.  He knows more than you
 			can possibly imagine.
 
 
 	INT.  ROOM 1313
 
 	Across the room, a dark figure stares out the tall
 	windows veiled with decaying lace.  He turns and his
 	smile lights up the room.
 
 					MORPHEUS
 			At last.
 
 	He wears a long black coat and his eyes are invisible
 	behind circular mirrored glasses.
 
 	He strides to Neo and they shake hands.
 
 					MORPHEUS
 			Welcome, Neo.  As you no doubt
 			have guessed, I am Morpheus.
 
 					NEO
 			It's an honor.
 
 					MORPHEUS
 			Please.  Come.  Sit.
 
 	He nods to Trinity.
 
 					MORPHEUS
 			Thank you, Trinity.
 
 	She bows her head sharply and exits through a door to an
 	adjacent room.
 
 	They sit across from one another in cracked, burgundy-
 	leather chairs.
 
 					MORPHEUS
 			I imagine, right now, you must be
 			feeling a bit like Alice, tumbling
 			down the rabbit hole?
 
 					NEO
 			You could say that.
 
 					MORPHEUS
 			I can see it in your eyes.  You
 			have the look of a man who accepts
 			what he sees because he is
 			expecting to wake up.
 
 	A smile, razor-thin, curls the corner of his lips.
 
 					MORPHEUS
 			Ironically, this is not far from
 			the truth.  But I'm getting ahead
 			of myself.  Can you tell me, Neo,
 			why are you here?
 
 					NEO
 			You're Morpheus, you're a legend.
 			Most hackers would die to meet
 			you.
 
 					MORPHEUS
 			Yes.  Thank you.  But I think we
 			both know there's more to it than 
 			that.  Do you believe in fate, Neo?
 
 					NEO
 			No.
 
 					MORPHEUS
 			Why not?
 
 					NEO
 			Because I don't like the idea that
 			I'm not in control of my life.
 
 					MORPHEUS
 			I know exactly what you mean.
 
 	Again, that smile that could cut glass.
 
 					MORPHEUS
 			Let me tell you why you are here.
 			You are here because you have the
 			gift.
 
 					NEO
 			What gift?
 
 					MORPHEUS
 			I've watched you, Neo.  You do not
 			use a computer like a tool.  You
 			use it like it was part of
 			yourself.  What you can do inside
 			a computer is not normal.  I know.
 			I've seen it.  What you do is
 			magic.
 
 	Neo shrugs.
 
 					NEO
 			It's not magic.
 
 					MORPHEUS
 			But it is, Neo.  It is.  How else
 			would you describe what has been
 			happening to you?
 
 	He leans forward.
 
 					MORPHEUS
 			We are trained in this world to
 			accept only what is rational and
 			logical.  Have you ever wondered
 			why?
 
 	Neo shakes his head.
 
 					MORPHEUS
 			As children, we do not separate
 			the possible from the impossible
 			which is why the younger a mind is
 			the easier it is to free while a
 			mind like yours can be very
 			difficult.
 
 					NEO
 			Free from what?
 
 					MORPHEUS
 			From the Matrix.
 
 	Neo locks at his eyes but only sees a reflection of
 	himself.
 
 					MORPHEUS
 			Do you want to know what it is,
 			Neo?
 
 	Neo swallows and nods his head.
 
 					MORPHEUS
 			It's that feeling you have had all
 			your life.  That feeling that
 			something was wrong with the
 			world.  You don't know what it is
 			but it's there, like a splinter in
 			your mind, driving you mad,
 			driving you to me.  But what is
 			it?
 
 	The LEATHER CREAKS as he leans back.
 
 					MORPHEUS
 			The Matrix is everywhere, it's all
 			around us, here even in this room.
 			You can see it out your window, or
 			on your television.  You feel it
 			when you go to work, or go to
 			church or pay your taxes.  It is
 			the world that has been pulled
 			over your eyes to blind you from
 			the truth.
 
 					NEO
 			What truth?
 
 					MORPHEUS
 			That you are a slave, Neo.  That
 			you, like everyone else, was born
 			into bondage...
 			... kept inside a prison that you
 			cannot smell, taste, or touch.  A
 			prison for your mind.
 
 	Outside, the WIND BATTERS a loose PANE of glass.
 
 					MORPHEUS
 			Unfortunately, no one can be told
 			what the Matrix is.  You have to
 			see it for yourself.
 
 					NEO
 			How?
 
 					MORPHEUS
 			Hold out your hands.
 
 	In Neo's right hand, Morpheus drops a red pill.
 
 					MORPHEUS
 			This is your last chance.  After
 			this, there is no going back.
 
 	In his left, a blue pill.
 
 					MORPHEUS
 			You take the blue pill and the
 			story ends.  You wake in your bed
 			and you believe whatever you want
 			to believe.
 
 	The pills in his open hands are reflected in the glasses.
 
 					MORPHEUS
 			You take the red pill and you stay
 			in Wonderland and I show you how
 			deep the rabbit-hole goes.
 
 	Neo feels the smooth skin of the capsules, with the
 	moisture growing in his palms.
 
 					MORPHEUS
 			Remember that all I am offering is
 			the truth.  Nothing more.
 
 	Neo opens his mouth and swallows the red pill.  The
 	Cheshire smile returns.
 
 					MORPHEUS
 			Follow me.
 
 	He leads Neo into the other room, which is cramped with
 	high-tech equipment, glowing ash-bliie and electric green
 	from the racks of monitors.
 
 	Trinity, Apoc and Cypher look up as they enter.
 
 					CYPHER
 			Shit.
 
 					TRINITY
 			I knew he would.
 
 	Cypher saddles up to Morpheus, talking in a hushed tone
 	away from, Neo.
 
 					CYPHER
 			Morpheus, I know what you believe
 			but I think this is a mistake.
 			We're rushing him.  He's old.  I'm
 			afraid he might pop.
 
 					MORPHEUS
 			Haven't I always told you, Cypher,
 			not to let fear control your life.
 			Apoc, are we on-line?
 
 	Neo recognizes the large man from the El train.
 
 					APOC
 			Almost.
 
 	He and Trinity are working quickly, hardwiring a complex
 	system of monitors, modules and drives.
 
 					NEO
 			Apoc?  You wrote the Four Horsemen
 			Virus.
 
 					APOC
 			That's right.
 
 					MORPHEUS
 			Neo, time is always against us.
 			Will you take a seat there?
 
 	In the center of the room sits a chair.  Near the chair
 	is an old oval dressing mirror that is cracked.
 
 					MORPHEUS
 			I imagine you know sonething about
 			virtual reality.
 
 	Neo sits and Trinity begins gently fixing white electrode
 	disks to his head, arns, and the back of his neck.
 
 					NEO
 			A little.
 
 					MORPHEUS
 			Tell me about it.
 
 					NEO
 			Essentially, it's a hardware
 			system that uses an apparatus;
 			headgear, gloves and whatever to
 			make you feel that you are in a
 			computer program.
 
 					MORPHEUS
 			If the virtual reality apparatus,
 			as you called it, was wired to all
 			of your senses and controlled them
 			completely, would you be able to
 			tell the difference between the
 			virtual world and the real world?
 
 					NEO
 			You might not, no.
 
 					MORPHEUS
 			No, you wouldn't.
 
 	Neo whispers to Trinity.
 
 					NEO
 			You did all this?
 
 	She nods, placing a set of headphones over his ears.
 	They are wired to an old hotel phone.
 
 					MORPHEUS
 			The pill you took is part of a
 			trace program.  It's going to make
 			things feel a bit strange.
 
 	Distantly, through the ear phones, he hears Apoc POUNDING
 	on a KEYBOARD.  Sweat beads his face.  His eyes blink and
 	twitch when he notices the mirror.
 
 	Wide-eyed he stares as it begins to heal itself, a
 	webwork of cracks that slowly run together as though the
 	mirror were becoming liquid.
 
 					NEO
 			Shit...
 
 	Cypher works with Apoc checking reams of phosphorescent
 	data.  Trinity monitors Neo's electric vital signs.
 
 	Neo reaches out to touch the mirror and his fingers
 	disappear beneath the rippling surface.
 
 	Quickly, he tries to pull his fingers out but the mirror
 	stretches in long rubbery strands like mirrored-taffy
 	stuck to his fingertips.
 
 					NEO
 			What is this?  Mescaline?
 
 					MORPHEUS
 			Just relax, Neo.
 
 	The strands thin like rubber cement as he pulls away,
 	until the fragile wisps of mirror thread break.
 
 	With the TINKLING of GLASS, shimmering snowflakes
 	of electric-blinking mercury fall, hit the ground, and
 	fade.
 
 	He looks at his hand; fingers distended into mirrored
 	icicles that begin to melt rapidly, dripping, running
 	like wax down his fingers, spreading across his palms
 	where he sees his face reflected.
 
 					NEO
 			Uh-oh...
 
 					TRINITY
 			It's going into replication.
 
 					MORPHEUS
 			Apoc?
 
 					APOC
 			Still nothing.
 
 	Morpheus takes out a cellular phone and dials a number.
 
 					MORPHEUS
 			Tank, we're going to need the
 			signal soon.  Stay calm, Neo.
 
 	The mirror gel seems to come to life, racing, crawling up
 	his arns like hundreds of insects.
 
 					NEO
 			It's cold.
 
 	The mirror creeps up his neck as Neo begins to panic,
 	tipping his head as though he were sinking into the
 	mirror, trying to keep his mouth up.
 
 					NEO
 			It's all over me --
 
 	Morpheus is right next to him, with the phone.
 
 					TRINITY
 			I got a fibrillation!
 
 					CYPHER
 			I knew it, I knew it...
 
 					MORPHEUS
 			Shit!  Apoc?
 
 	Streams of mercury run from Neo's nose.
 
 					APOC
 			Targeting... almost there.
 
 	An ALARM, on Trinity's monitor ERUPTS.
 
 					TRINITY
 			He's going into arrest!
 
 					CYPHER
 			He's gonna pop!
 
 					APOC
 			Lock!  I got him!
 
 					MORPHEUS
 			Now, Tank now!
 
 	His eyes tear with mirror, rolling up and closing as a
 	high-pitched ELECTRIC SCREAM ERUPTS in the headphones --
 
 	It is a piercing SHRIEK like a computer calling to
 	another computer --
 
 	Neo's body arches in agony and we are pulled like we were
 	pulled into the holes of the phone
 
 	Sucked into his SCREAM and swallowed by darkness.
 
 
 	INT.  POWER PLANT - CLOSE ON MAN'S BODY
 
 	Floating in a womb-red amnion.
 
 	His body spasms, fighting against the thick gelatin.
 
 	Metal tubes, surreal versions of hospital tubes, obscure
 	his face.  Other lines like IVs are connected to limbs
 	and cover his genitals.
 
 	He is struggling desperately now.  Air bubbles into the
 	Jell-O but does not break the surface.
 
 	Pressing up, the surface distends, stretching like a red
 	rubber coccon.
 
 	Unable to breathe, he fights wildly to stand, clawing at
 	the thinning elastic shroud --
 
 	Until it ruptures, a hole widening around his mouth as he
 	sucks for air.  Tearing himself free, he emerges from the
 	cell.
 
 	It is Neo.
 
 	He is bald and naked, his body slick with gelatin.
 	Dizzy, nauseous, he waits for his vision to focus.
 
 	He is standing in an oval capsule of clear alloy filled
 	with red gelatin, the surface of which has solidified
 	like curdled milk.
 
 	The IVs in his arms are plugged into outlets that appear
 	to be grafted to his flesh.
 
 	He feels the weight of another cable and reaches to the
 	back of his head where he finds an enormous coaxial
 	plugged and locked into the base of his skull.
 
 	He tries to pull it out but it would be easier to pull
 	off a finger.
 
 	To either side he sees other tube-shaped pods filled with
 	red gelatin; beneath the wax-like surface, pale and
 	motionless, he sees other human beings.
 
 	Fanning out in a circle, there are more.  All connected
 	to a center core, each capsule like a red, dimly glowing
 	petal attached to a black metal stem.
 
 	Above him, level after, level, the stem rises seemingly
 	forever.  He moves to the foot of the capsule and looks
 	out.
 
 	The image assaults his mind.
 
 	Towers of glowing petals spiral up to incomprehensible
 	heights, disappearing down into a dim murk like an
 	underwater abyss.
 
 	His sight is blurred and warped, exaggerating the
 	intensity of the vision.  The sound of the PLANT is like
 	the sound of the ocean heard from inside the belly of
 	Leviathan.
 
 	Below Neo, a petal detaches from the stem, bearing away
 	the body of an old man like an automated barge even as a
 	new pod rises up and plugs itself into the empty space.
 
 	Inside the new capsule, its surface more translucent and
 	pinkish in color, Neo sees a small baby.
 
 	From above, a machine drops directly in front of Neo.
 
 	He swallows his scream as it seems to stare at him.
 
 	It is almost insect-like in its design; beautiful
 	housings of alloyed metal covering organic-like systems
 	of hard and soft polymers.
 
 	A black particle beam washes over Neo, he reacts in pain
 	as the scanner seems to expose the nervous system wired
 	to the coaxial cable at his cerebral cortex.
 
 	At the back of the neck, the cable lock spins and opens,
 	disengaging.
 
 	The cable pulls itself free, a long clear plastic needle
 	and cerebrum-chip slides from the anterior of Neols skull
 	with an ooze of blood and spinal fluid.  The other
 	connective hoses snap free and snake away as --
 
 	The back of the unit opens and a tremendous vacuum, like
 	an airplane door opening, sucks the gelatin and then Neo
 	into a black hole.
 
 
 	INT.  WASTE LINE
 
 	The pipe is a waste disposal system and Neo falls,
 	sliding with the clot of gelatin.
 
 	Banking through pipe spirals and elbows, flushing up
 	through grease traps clogged with cily clunps of
 	cellulite.
 
 	Neo begins to drown when he is suddenly snatched from the
 	flow of waste.
 
 	The metallic cable then lifts, pulling him up into the
 	belly of the futuristic flying nachine, hovering inside
 	the sewer main line.
 
 
 	INT.  HOVERCRAFT
 
 	The metal harness opens and drops the half-conscious Neo
 	onto the floor.
 
 	Human hands and arms help him up as he finds himself
 	looking straight at Morpheus.
 
 	Trinity and Apoc.  And others, dressed in bizarre, high-
 	tech combat gear.
 
 	Morpheus smiles.
 
 					MORPHEUS
 			Welcome to the real world, Neo.
 
 	Neo passes out.
 
 									FADE TO BLACK.
 
 	We have no sense of time.  We hear VOICES whispering.
 
 					MAN (O.S.)
 			Do you think Morpheus is right?
 			Do you think he could be the One?
 
 					WOMAN (O.S.)
 			It doesn't matter now.  But if
 			he's wrong...
 
 	FADE IN:
 
 	NEO'S POV
 
 	Neo's eyes flutter open.  We see Trinity's face above us,
 	angelic in the fluorescent glow of a light stick.
 
 
 	ANGLE ON NEO
 
 					NEO
 			... am I dead?
 
 					TRINITY
 			Far from it.
 
 									FADE TO BLACK.
 
 
 	FADE IN:
 
 
 	ANGLE ON NEO
 
 	He opens his eyes again, something tingling through him.
 	He focuses and sees his body pierced with dozens of
 	acupuncture-like needles wired to a strange device.
 
 					DOZER
 			He needs a lot of work.
 
 					MORPHEUS
 			I know.
 
 	Dozer and Morpheus are operating on Neo.
 
 					NEO
 			What are you doing?
 
 					MORPHEUS
 			Your muscles have atrophied.
 			We're rebuilding them.
 
 	Fluorescent light sticks burn unnaturally bright.
 
 					NEO
 			Why do my eyes hurt?
 
 					MORPHEUS
 			You've never used them before.
 
 	Morpheus takes his sunglasses off and puts them on Neo.
 	Neo lays back.
 
 					MORPHEUS
 			Rest, Neo.  The answers are
 			coming.
 
 
 	INT.  NEO'S ROOM
 
 	Neo wakes up from a deep sleep, feeling better.  He is
 	wearing a black tank top and shorts.
 
 	He begins to examine himself.  There is a futuristic IV
 	plugged into the jack in his forearm.  He pulls it out,
 	staring at the grafted outlet.
 
 	He feels his bald head.  His fingers find and explore the
 	large outlet in the base of his skull.
 
 	Just as he starts to come unglued, Morpheus opens the
 	door.
 
 					NEO
 			Morpheus, what's happened to me?
 			What is this place?
 
 					MORPHEUS
 			More important than what is when?
 
 					NEO
 			When?
 
 					MORPHEUS
 			You believe the year is 1997 when
 			in fact it is much closer to 2197.
 			I can't say for certain what year
 			it is because we honestly do not
 			know.
 
 	The wind is knocked from Neo's chest.
 
 					NEO
 			That's not possible.
 
 					MORPHEUS
 			I promised you the truth, Neo, and
 			the truth is that the world you
 			were living in was a lie.
 
 					NEO
 			How?
 
 					MORPHEUS
 			I'll show you.
 
 
 	INT.  HOVERCRAFT
 
 	Like a sleepwalker, Neo follows Morpheus through the ship.
 
 					MORPHEUS
 			This is my ship, the
 			Nebuchadnezzar.  It's a
 			hovercraft.  Small like a
 			submarine.  It's dark.  It's
 			cramped and cold.  But it's home.
 
 	They climb a ladder up to the main deck.
 
 
 	INT.  MAIN DECK
 
 	Everyone is there.
 
 					MORPHEUS
 			This is the main deck.  You know
 			most of my crew.
 
 	Trinity smiles and nods.
 
 					MORPHEUS
 			The ones you don't know.  That's
 			Mouse and Switch.  The two big
 			guys are Tank and Dozer.
 
 	The names and faces wash meaninglessly over Neo.
 
 					MORPHEUS
 			And this, this is the Core.  This
 			is where we broadcast our pirate
 			signal and hack into the Matrix.
 
 	It is a swamp of bizarre electronic equipment.  Vines of
 	coaxial hang and snake to and from huge monolithic
 	battery slabs, a black portable satellite dish and banks
 	of little systems and computer monitors.
 
 	At the center of the web, there are six ectoskeleton
 	chairs made of a poly-alloy frame and suspension harness.
 
 	Near the circle of chairs is the control console and
 	operator's station where the network is monitored.
 
 					MORPHEUS
 			Help him, Trinity.
 
 	Neo allows himself to be helped into one of the chairs.
 
 					MORPHEUS
 			Do you remember when I asked you
 			about an apparatus that could turn
 			a virtual reality into reality?
 
 	Neo nods.
 
 					MORPHEUS
 			It's right here.
 
 	He touches Neo's head.
 
 					MORPHEUS
 			And it's accessed here.
 
 	Neo feels Morpheus guiding a coaxial line into the jack
 	at the back of his neck.  The cable has the same kind of
 	cerebellum chip we saw inside the plant.
 
 					MORPHEUS
 			This will feel a little weird.
 
 	There are several disturbing NOISES as he works the
 	needle in.
 
 	We MOVE IN as Neo's shoulders bunch and his face tightens
 	into a grimace until a loud CLICK fires and his ears pop
 	like when you equalize them underwater.
 
 	He relaxes, opening his eyes as we pull back to a feeling
 	of weightlessness inside another place --
 
 
 	INT.  CONSTRUCT
 
 	Neo is standing in an empty, blank-white space.
 
 					MORPHEUS
 			This is the Construct.
 
 	Startled, Neo whips around and finds Morpheus now in the
 	room with him.
 
 					MORPHEUS
 			It is our loading program.  We can
 			load anything from clothes, to
 			weapons, to training simulations.
 			Anything we need.
 
 	Morpheus walks past Neo and when Neo turns he sees the
 	two leather chairs from the hotel set up in front of a
 	large-screen television.
 
 					MORPHEUS
 			Sit down.
 
 	Neo stands at the back of the chair as Morpheus sits.
 
 					NEO
 			Right now, we're inside a computer
 			program?
 
 					MORPHEUS
 			Wild, isn't it?
 
 	Neo's hands run over the cracked leather.
 
 					NEO
 			This isn't real?
 
 					MORPHEUS
 			What is real?  How do you define
 			real?  If you're talking about
 			your senses, what you feel, taste,
 			smell, or see, then all you're
 			talking about are electrical
 			signals interpreted by your brain.
 
 	He picks up a remote control and clicks ON the
 	TELEVISION.  We drift through the Windy City circa 1996.
 
 					MORPHEUS
 			This is the Chicago you know.
 			Chicago as it was at the end of
 			the twentieth century.  This
 			Chicago exists only as part of a
 			neural-interactive simulation that
 			we call the Matrix.
 
 	We GLIDE AT the television as he changes the channel.
 
 					MORPHEUS
 			You have been living inside
 			Baulliaurd's vision, inside the
 			map, not the territory.  This is
 			Chicago as it exists today.
 
 	The sky is an endless sea of black and green bile.  The
 	earth, scorched and split like burnt flesh, spreads out
 	beneath us as we ENTER the television.
 
 					MORPHEUS
 			'The desert of the real.'
 
 	In the distance, we see the ruins of a future Chicago
 	protruding from the wasteland like the blackened ribs of
 	a long-dead corpse.
 
 					MORPHEUS
 			We are, right now, miles below the
 			earth's surface.  The only place
 			humans can survive outside the
 			Matrix is underground.
 
 	Still MOVING, we TURN and find Neo and Morpheus; the
 	chairs now sitting in the middle of the black desert.
 	Dizzy, Neo holds onto the chair.
 
 					NEO
 			What happened?
 
 					MORPHEUS
 			It started early in the twenty-
 			first century, with the birth of
 			artificial intelligence, a
 			singular consciousness that
 			spawned an entire race of
 			machines.
 
 	In his sunglasses, we see storm clouds gather.
 
 					MORPHEUS
 			At first all they wanted was to be
 			treated as equals, entitled to the
 			same human inalienable rights.
 			Whatever they were given, it was
 			not enough.
 
 	In the circular window of the glasses, EXPLOSIONS light
 	up a bloody battle field.
 
 					MORPHEUS
 			We don't know who struck first.
 			Us or them.  But sometime at the
 			end of the twenty-first century
 			the battle was joined.
 
 	We MOVE INTO his glasses and the war surrounds us.
 
 					MORPHEUS
 			The war raged for generations and
 			turned the face of our planet from
 			green and blue to black and red.
 
 	At last we see the Sentinels; killing machines that are
 	at once terrifying and beautiful.  They have an organic
 	architecture like a microbiotic organism, that is
 	perpetually in motion.
 
 	The Sentinel cracks the body armor of a soldier,
 	splitting open the soft, stearing meat inside.
 
 					MORPHEUS
 			It scorched and burned the sky.
 			Without the sun, the machines
 			sought out a new energy source to
 			survive.
 
 	The Sentinel locks up, as heat lightning of black ink
 	bursts against the sky, spreading into a permanent cloud
 	of stain.
 
 					MORPHEUS
 			They discovered a new form of
 			fusion.  All that was required to
 			initiate the reaction was a small
 			electric charge.  Throughout human
 			history we have been dependent on
 			machines to survive.  Fate, it
 			seems, is not without a sense of
 			irony.
 
 	We return to the power plant that Neo escaped from where
 	we see human beings looking almost blissful in their
 	gelatin cocoons.
 
 					MORPHEUS
 			The human body generates more bio-
 			electricity than a 120-volt
 			battery and over 25,000 B.T.U.'s
 			of body heat.
 
 	Outside, spreading all around the power plant, beneath a
 	breathing greenhouse, are the growing fields.
 
 					MORPHEUS
 			We are, as an energy source,
 			easily renewable and completely
 			recyclable, the dead liquified and
 			fed intravenously to the living.
 
 	Huge farm-like reapers are harvesting the crop.
 
 					MORPHEUS
 			All they needed to control this
 			new battery was something to
 			occupy our mind.
 
 	We see inside a clear tubular husk.  Floating in viscous
 	fluid, there is a human fetus; its soft skull already
 	growing around the brain-jack.
 
 					MORPHEUS
 			And so they built a prison out of
 			our past, wired it to our brains
 			and turned us into slaves.
 
 	We PULL BACK to find the image is now on the television
 	and we are again inside the white space of the Construct.
 
 					NEO
 			No!  I don't believe it!  It's not
 			possible!
 
 					MORPHEUS
 			I didn't say that it would be
 			easy, Neo.  I just said that it
 			would be the truth.
 
 	The room without walls begins to spin.
 
 					NEO
 			Stop!  Let me out!  I want out!
 
 
 	INT.  MAIN DECK
 
 	His eyes snap open and he thrashes against the chair,
 	trying to rip the cable from the back of his neck.
 
 					NEO
 			Get this thing out of me!
 
 					TRINITY
 			Easy, Neo.  Easy.
 
 	Dozer holds him while Trinity unlocks it.  Once it's out,
 	he tears away from them, falling as he trips free of the
 	harness.
 
 					NEO
 			Don't touch me!  Get away from me!
 
 	On his hands and knees, he reels as the world spins.
 	Sweat pours off him as a pressure builds inside his skull
 	as if his brian had been put into a centrifuge.
 
 					CYPHER
 			He's going to pop!
 
 	Vomiting violently, Neo pitches forward and blacks out.
 
 
 	INT.  NEO'S ROOM
 
 	He blinks, regaining consciousness.  The room is dark.
 	Neo is stretched out on his bed.
 
 					NEO
 			I can't go back, can I?
 
 	Morpheus sitting like a shadow on a chair in the far
 	corner.
 
 					MORPHEUS
 			No.  But if you could, would you
 			really want to?
 
 	Neo isn't sure of that answer.
 
 					MORPHEUS
 			I feel that I owe you an apology.
 			There is a rule that we do not
 			free a mind once it reaches a
 			certain age.  It is dangerous.
 			They have trouble letting go..
 			Their mind turns against them.
 			I've seen it happen.  I broke the
 			rule because I had to.
 
 	He stares into the darkness, confessing as much to
 	himself as Neo.
 
 					MORPHEUS
 			When the Matrix was first built
 			there was a man born inside that
 			had the ability to change what he
 			wanted, to remake the Matrix as he
 			saw fit.  It was this man that
 			freed the first of us and taught
 			us the secret of the war; control
 			the Matrix and you control the
 			future.
 
 	He pauses.
 
 					MORPHEUS
 			When he died, the Oracle at the
 			temple of Zion prophesied his
 			return and envisioned an end to
 			the war and freedom for our
 			people.  That is why there are
 			those of us that have spent our
 			entire lives searching the Matrix,
 			looking for him.
 
 	Neo can feel his eyes on him.
 
 					MORPHEUS
 			I did what I did, because I
 			believe we have been brought here
 			for a reason, Neo.  You are here
 			to serve a purpose, just as I am
 			here to serve mine.
 
 					NEO
 			I told you I don't believe in
 			fate.
 
 	Morpheus smiles, leaning towards hin.
 
 					MORPHEUS
 			But I do, Neo.  I do.
 
 	He stands up.
 
 					MORPHEUS
 			Get some rest.  You're going to
 			need it.
 
 					NEO
 			For what?
 
 					MORPHEUS
 			Your training.
 
 
 
 	INT.  HOVERCRAFT
 
 	There is no morning; there is only darkness and then the
 	fluorescent light sticks flicker on.
 
 
 	INT.  NEO'S ROOM
 
 	Neo is awake in his bed, staring up at the lights.  The
 	door opens and TA.NK steps inside.
 
 					TANK
 			Morning.  Did you sleep?
 
 					NEO
 			No.
 
 					TANK
 			You will tonight.  I guarantee it.
 			I'm Tank.  I'll be your operator.
 
 	He offers his hand and Neo shakes it.  He notices that
 	Tank doesn't have any jacks.
 
 					NEO
 			You don't have...
 
 					TANK
 			Any holes?  Nope.  Me and my
 			brother Dozer, we are 100 percent
 			pure, old fashioned, home-grown
 			human.  Born free.  Right here in
 			the real world.  Genuine child of
 			Zion.
 
 					NEO
 			Zion?
 
 					TANK
 			Zion is the place, man.  You'll
 			see it one day.  Last human city.
 			All we got left.
 
 	Tank smiles.
 
 					TANK
 			Goddamn, I got to tell you I'm
 			fairly excited to see what you are
 			capable of.  I mean if Morpheus is
 			right and all.  We're not supposed
 			to talk.about any of that, but if
 			you are, well then this is an
 			exciting time.  We got a lot to do
 			so let's get to it.
 
 
 	INT.  MAIN DECK
 
 	Neo is plugged in, hanging in one of the suspension
 	chairs.
 
 					TANK
 			We're supposed to load all these
 			operations programs first, but
 			this is some major boring shit.
 			Why don't we start something a
 			little fun?
 
 	Tank smiles as he plops into his operator's chair.  He
 	begins flipping through a tall carousel loaded with micro
 	discs.
 
 					TANK
 			How about sore combat training?
 
 	Neo reads t | 
 
 
 |