发信人: whitesnake(maya) 
整理人: kgb(2001-02-08 21:19:33), 站内信件
 | 
 
 
LITA FORD (USA)
 
 Previously with the Runaways, the all-American wet dream; Lita Ford’s
 ample musical ability eventually led her to a solo deal with Mercury.
 Her debut album was produced, arranged and virtually wet nursed by
 Neil Merryweather. The follow-up Dancin’ on the Edge was a vast
 improvement. By this time she had learnt to write correctly, sing in
 tune, play better guitar. Merryweather had departed, so this album
 was produced by Lance Quinn. The album is a broadside shot of total
 hard-rock energy with Randy Castillo on drums and Hugh McDonald on
 bass.
   Further albums have followed and received a varied response. Certainly
 she commands respect but she has not become a real and obvious major
 force. Bob Dylan’s son, Jesse, produced the video of ‘Hungry’, a
 song taken for single release off the 1990 album.
 
 Out for Blood (Mercury) 1983
 Dancin’ on the Edge (Mercury) 1984
 Lita (RCA) 1988
 Stiletto (RCA) 1990
 
 
 FOREIGNER (USA)
 
 Lou Gramm: lead vocals, percussion
 Mick Jones: guitar, keyboards, background vocals
 Rick Wills: bass, vocals
 Dennis Elliott: drums
 
 The group was formed in New York in the mid-1970s by ex-Spooky Tooth
 guitarist Mick Jones, fellow Englishman Ian MacDonald, formerly of
 King Crimson, and Lou Gramm, previously with Black Sheep. The band
 found the Stateside market more receptive than the UK and early
 singles success came with ‘Long Long Way from Home’, ‘The First
 Time’ and ‘Cold as Ice’.
   Foreigner became a huge US ‘Live’ attraction: Foreigner was
 quadruple platinum, Double Vision shifted five million units. By
 the spring of 1982, the group’s acceptable AOR hard-rock sound had
 resulted in 16 million album sales. It was Four which earned them
 respect in the genuine hard-rock market and oddly enough achieved
 a pop audience in the UK thanks to the emotive top-five single
 ‘Waiting for a Girl Like You’.
   Late in 1982 phenomenal sales accrued for a handsomely packaged
 compilation, Records. The line-up is the one on the last sudio
 album, Four. Two mucisians from the original line-up Ian Macdonald,
 guitar, and Ed Gagliardi, bass, had left after Head Games; Al
 Greenwood, keyboards, left after Double Vision. Al Greenwood and
 Ed Gagliardi formed Spys, a band which scored considerable success
 with their debut LP. Agent Provocateur continued the momentum of
 their previous ascendency and was helped primarily with the world-
 wide several million-plus-selling hit single ‘I Want To Know What
 Love Is’.
   Gramm recorded a solo album, Ready Or Not (Atlantic), in 1987 and
 had a further one issued in 1990, entitled Long Hard Look. Jones
 had Atlantic issue his Everything That Comes Around set, in 1989.
 New vocalist Johnny Edwards joined in early 1990.
 
 Foreigner (Atlantic) 1977
 Double Vision (Atlantic) 1978
 Head Games (Atlantic) 1979
 Four (Atlantic) 1981
 Agent Provocateur (Atlantic) 1985
 Inside Information (Atlantic) 19788
 Unusual Heat (Atlantic) 1991
 
 
 FORTNOX (USA)
 
 Joel Shipp: bass, vocals
 Rick Fowler: guitar, vocals
 Nathan De Foor: drums
 
 An AOR band with April Wine and The Hunt blood in their veins.
 Their first album was produced by Chris Tsangarides.
 
 Fortnox (Epic) 1982
 
 
 FORTRESS (USA)
 
 Jim West: vocals
 Eric Turner: guitar
 Charlie Souza: bass
 Donny Vosburgh: drums
 
 Fortress play fantastic melodic hard rock. All the songs are first-class
 with musicianship to match. Unfortunately since their debut LP release
 they have sunk into obscurity.
 
 Hands in the Till (Atlantic) 1981
 
 
 44 MAGNUM (Japan)
 
 Tatsuya Umehara: vocals
 Satoshi Hororse: guitar
 Hironori Yoshika-wa: bass
 Satsohi Miyawaki: drums
 
 Fast boisterous metal with good guitar work and tight musicianship but
 lacks sparkle to elevate them above their fellow countrymen Vow Wow or
 Loudness.
 
 Danger (Moon) 1983
 Street Rock ’n’ Roller (Roadrunner) 1984
 
 
 451° (Canada)
 
 Hal Whitford: vocals
 Brad Steckel: guitar, vocals
 Dan Lowe: guitar
 Jim Clench: bass
 Steve Nelson: drums
 
 451° play average pomp rock and feature ex-Painter and Hammersmith
 member Dan Lowe. Jim Clench was ex-April Wine.
 
 451° (Intercan) 1980
 
 
 PETER FRAMPTON (UK)
 
 Although many will question the inclusion of Frampton in this book, he
 has produced some hard-rock material which would stand up against even
 the best of the genre. He first came to prominence with the 1960s pop
 group the Herd (also to feature Andy Bown of Status Quo). Frampton then
 joined Humble Pie as lead guitarist, proving that behind the pretty
 face lay a wealth of superb guitar talent. He split from Pie in 1971
 and formed his own backing outfit Camel (not to be confused with
 Barden’s Camel of circa 1975).
   Frampton’s early albums had been a mixture of poor songs, slightly
 heavy axe-work and indifferent musicianship. The American market
 proved more receptive and he moved base permanently to that country.
 By Frampton he had disbanded Camel and turned towards solo work.
   Recognition came to him quickly and Frampton Comes Alive became a
 huge smash hit worldwide, selling more than three million records.It
 represents his best work with lots of flashy guitarwork and excellent
 songs. From this point on Frampton took a downhill slide both artistically
 and critically. The albums became very bland and sales slumped. However
 his album Breaking the Rules and The Art of Control are excellent slices
 of FM hard rock.
   Towards the latter part of the eighties Frampton appeared in the
 backing band of his old schoolmate, David Bowie, when the latter decided
 his heart lay with hard rock. Frampton soldiers on with a new album to
 open the fresh decade of the nineties.
 
 Wind of Change (A&M) 1972
 Frampton’s Camel (A&M) 1973
 Somethin’ Happening (A&M) 1974
 Frampton (A&M) 1975
 Frampton Comes Alive (A&M) 1975
 I’m in You (A&M) 1977
 Where I should Be (A&M) 1978
 Breaking the Rules (A&M) 1981
 The Art of Control (A&M) 1982
 Premonition (Virgin) 1986
 When All The Pieces Fit (Atlantic) 1990
 
 
 FRANKIT AND THE KNOCKOUTS (USA)
 
 Frankie Previte: vocals
 Billy Elworthy: guitar
 Blake Levinsohn: keyboards
 Tommy Ayers: keyboards
 Leigh Foxx: bass
 Tico Torres: drums
 
 A glorious mixture of pomp and AOR. All their songs are exceptionally
 melodic with beautiful hooklines. Their third album is by far the best.
 Torres joined Bon Jovi in 1984
 
 Frankie and the Knockouts (Millenium) 1981
 Below the Belt (Millenium) 1982
 Makin’ the Point (MCA) 1984
 
 
 ANDY FRASER (UK)
 
 Fraser rose to prominence as bassist in the group Free. Afterward he 
 played in Sharks and later in his own band that he titled after himself.
 The latter recorded two rather patchy albums for CBS during the mid-1970s.
 He returned in 1984 with an incredible set of melodic rock songs that
 were performed to the highest standard. Fraser, as a songwriter, is on
 a par with the authority of Ballard but has hardly achieved the same
 degree of success.
 
 Fine Fine Line (Island) 1984
 
 
 FREDDIE SALEM AND THE WILDCATS (USA)
 
 Freddie Salem: guitar, vocals
 Peter Wood: keyboards
 David Jackson: piano, synthesizer
 Fernando Saunders: bass
 Myron Grombacher: drums
 
 Outlaws frontman Salem has released a firm Frank Marino-like hard-rock
 album with some Southern rock influences.
 
 Cat Dance (Epic) 1982
 
 
 FREE (UK)
 
 Paul Rodgers: vocals
 Paul Kossoff: guitar
 Andy Fraser: bass
 Simon Kirke: drums
 
 Formed in 1968, Free rose from obscurity to fame within two years. They
 are now regarded as one of the classic bands to have risen from the blues
 boom of the 1960s. The group became international superstars with the
 release of Fire and Water which contained one of rock’s greatest
 masterpieces, ‘All Right Now’, a single which charted in every country
 in which it was released. Rodgers had one of the most distinct voices
 of the period and the guitar work of Kossoff attracted critical acclaim
 from almost every source. The latter was quickly recognized as one of the
 world’s leading blues guitarists.
   1971 saw a temporary split but, after members had worked on solo
 projects, the band re-formed in 1972. However, much of the initial fire
 had been lost and they seemed to be merely going through the motions.
 Fraser left the band after that year and went on to form the Andy Fraser
 Band. Japanese bassist Tetsu and John ‘Rabbit’ Bundrick on keyboards
 were drafted in as replacements. With the original inspiration lacking
 and personnel problems abounding Kossoff was the next to leave and from
 here the band effectively ceased to exist. Kossoff was replaced by
 Wendell Richardson (ex-Osibisa) for an American tour to fulfil commitments
 and the band officially split in late 1973.
   Rodgers and Kirke formed the mega-successful Bad Company, and Tetsu
 joined the Faces. Kossoff started a solo career but, in the throws of
 a successful comeback, he died of drug complications in 1976. At their
 height, Free was an incredible band. Fraser busily pursued a solo career
 in 1985.
   The Free albums were reissued by Island on CD in 1988.
 
 Tons of Sobs (Island) 1969
 Free (Island) 1969
 Fire and Water (Island) 1970
 Highway (Island) 1970
 Free Live (Island) 1971
 Free at Last (Island) 1972
 Heartbreaker (Island) 1973
 
 
 FREEDOM (UK)
 
 Bobby Harrison: guitar, vocals
 Roger Saunders: guitar
 Walt Monaghan: bass
 
 Fantastic blues rockers with some of the best axe-work of the early 1970s.
 Although they released foure LPs, they never really cracked the charts, but
 they did gain a reputation for being the most aggressive band playing the
 circuit at the time. Bobby Harrison was ex-Procul Harum and later formed
 Snafu.
 
 Freedom (Probe) 1970
 At Last (Metronome) 1970
 Though the Years (Cotillion) 1971
 Freedom (Vertigo) 1971
 Lovable Side Of (Vertigo) 1972
 
 
 ACE FREHLEY (USA)
 
 Frehley was the guitarist with Kiss who, in common with all other members
 at the time, had a solo album released. Many feel his was the best of the
 bunch.
   His second album received considerable praise form the rock music press.
 
 Ace Frehley (Casablanca) 1978
 Frehley’s Comet (Megaforce/Combat) 1987
 Second Sighting (Megaforce/Atlantic) 1988
 Trouble Walking (Atlantic) 1989
 
 
 MARTY FRIEDMAN (USA)
 
 Friedman is one of rock’s great travellers, with ports of call including
 Cacophony, Hawaii, Vixen, and Apocrypha (as producer). Surprisingly he
 has had merely one album available on the market. In 1990 he joined
 Megadeath.
 
 Dragon’s Kiss (Roadrunner) 1988
 
 
 THE FRONT (USA)
 
 Keith Angelino: vocals, guitar
 Steven Mark: keyboards
 Sean Healy: bass
 Chris Cavill: drums
 
 Spurred on by the success of acts like New England and Cheap Trick, The
 Front tried in vain to copy same. While their sound is embroidered with
 the correct amount of teenage charm they failed to make much impression.
 
 The Front (Arockolypse) 1982
 
 
 THE FRONT (USA)
 
 Michael Anthony Franano: vocals
 Mike Greene: guitar
 Bobby Franano: keyboards
 Randy Jordan: bass
 Shane: drums
 
 Intriguing melodic rock outfit with a leaning towards The Doors and The
 Cult. Frontman Anthony Franano is almost a dead ringer for Jim Morrison
 and some of the musical excursions are often far too close for comfort.
 Interesting but hardly essential.
 
 The Front (Columbia) 1989
 
 
 MICHAEL FURLONG (USA)
 
 Triumphant melodic AOR similar to Billy Satellite, Boston and Bon Jovi.
 Excellent songs. His second album was a classy affair, consummate melodic
 rock. Furlong also fronted Wild Dogs.
 
 Head on Rock ’n’ Roll (Roadrunner) 1984
 Breakaway (Music For Nations) 1987
 
 
 FUSE (USA)
 
 Joe Sunderberg: vocals
 Rick Nielsen: keyboards, guitar
 Craig Myers: guitar
 Tom Peterson: bass
 Chip Greenman: drums
 
 Early 1970s hard rock, featuring Rick Nielsen and Tom Peterson of Cheap
 Trick.
 
 Fuse (Epic) 1972
 
 
  ---- 我苦、我悲、我惨!
 神啊,赐予我力量吧!
  | 
 
 
 |