发信人: whitesnake(maya) 
整理人: kgb(2001-02-08 21:19:33), 站内信件
 | 
 
 
FATE (Denmark)
 
 Jeff Limbo: vocals
 Hank Sherman: guitar
 Pete Steiner: bass
 Bob Lance: drums
 
 Formed from the remains of Merciful Fate, primarily by guitarist Hank
 Sherman, and heralding a significant change in direction towards a
 more melodic path like an amalgam of Survivor and Europe. A Matter
 of Attitude in turn heralded a slight alteration of style, veering
 into party rock territory and sounding less impressive to boot.
 Crusin For A Brusin is a near-classic.
 
 Fate (EMI) 1986
 A Matter of Attitude (EMI) 1987
 Crusion for a Brusin (EMI) 1989
 
 
 FATE’S WARNING (USA)
 
 Ray Alder: vocals
 Jim Matheos: guitar
 Frank Aresti: guitar
 Joe Dibiase: bass
 Mark Zonder: drums
 
 Intense techno/neo-progressive metal unit from Cincinatti who have
 endured constant personnel changes, yet have always delivered excellent
 performances throughout their career. First came to prominence in
 1983 with a track recorded for the Metal Massacre V compilation
 album and subsequently signed to the Metal Blade label. The band’s
 first three albums helped them to establish a direction and focus
 their energy for he delivery metal very much in the Queensryche/
 Iron Maiden school of delivery. Perfect Symmetry followed in the
 trail-blazing footsteps established by its predecessor, this time
 with the additional input of Dream Theater’s keyboard player Kevin
 Moore and a small string section, helping to solidify Fate’s
 Warning’s stand as a group of tremendous but unrealized potential.
 
 Night On Broken (Metal Blade) 1984
 The Spectre Within (Metal Blade) 1985
 Awaken the Guardian (Metal Blade) 1986
 No Exit (Metal Blade) 1988
 Perfect Symmetry (Metal Blade) 1989
 
 
 FEMME FATALE (USA)
 
 Lorraine Lewis: vocals
 Mazzi Rawd: guitar
 Bill D’Angelo: guitar
 Rick Rael: bass
 Bobby Murray: drums
 
 Fronted by talented vocalist Lorraine Lewis, whose voice and, more
 accurately, looks, sprung Femme Fatale into the heavy metal spotlight
 during much of 1989. Formed during the late eighties in Albuquerque,
 New Mexico, the band eventually moved piecemeal fashion to Los
 Angeles where a deal was eventually struck with MCA. Produced by Jim
 Faraci (LA Guns), their debut received genuine enthusiasm but failed
 to sell in significant numbers despite a worldwide tour and a number
 of shamelessly revealing publicity ploys by the rather brazen Lorraine.
 Beneath the smarm and pointless titillation lies genuine talent; let’s
 hope it’s cultivated and channelled in the correct areas.
 
 Femme Fatale (MCA) 1988
 
 
 MIKE FENNELLY (USA)
 
 Fennelly was originally the founder member and guiding light of the
 pop-rock band Stories. His two solo LPs are much more aggressive than
 anything he recorded previously. The music is a mixture of brutal guitar-
 dominated metal boogie and soft lilting ballads. Lane Changer features
 all of Argent as the backing band.
 
 Lane Changer (Epic) 1974
 Stranger’s Bad (Epic) 1975
 
 
 FIERCE HEART (USA)
 
 Larry Elkins: vocals, bass
 Rex Carroll: guitars
 
 Majestic pomp rock forged in clear-cut guitar figures and tight harmonies.
 Carroll was previously in Winterhawk. The album was a studio project.
   Carroll caused the downfall of the band when religious reasons drove him
 into Christian metal land with Whitecross.
 
 Fierce Heart (Mirage) 1985
 
 
 FIFTH ANGEL (USA)
 
 Ted Polot: vocals
 Kendall Bechtel: guitar
 Ed Archer: guitar
 John Macko: bass
 Ken Mary: drums
 
 Formed in 1985, originating from the Seattle area, Fifth Angel initially
 came to prominence on the basis of an album released on Mike Varney’s
 guitar-fuelled Shrapnel label. Full of brutal hard rock riffs and crunchy
 power metal, the band made a significant impact amongst the HM cognoscenti
 before signing a major deal with Epic Records. Subsequently the band re-
 released a re-mixed version of their debut and followed it with album
 number two which was a more satisfying paean to intense power metal. The
 band features supreme drummer Ken Mary, who has been moonlighting with
 House of Lords and Alice Cooper amongst others. The group split in 1989.
 
 Fifth Angel (Shrapnel) 1986
 Time Will Tell (Epic) 1989
 
 
 FINCH (Australia)
 
 Owen Orford: vocals
 Bob Spencer: guitar
 Tony Strain: bass
 Peter McFarlane: drums
 
 Fantastic hard-rocking band. A mixture of boogie and pure heavy metal,
 like April Wine and Moxy. McFarlane and Orford later teamed up with
 Mark Evans of AC/DC in Contraband.
 
 Finch (Eagle Records) 1976
 
 
 FIONA (USA)
 
 Glorious melodic rock similar to the more expressive and heavy moments
 of Heart. Her LP features guitar playing by Bobly Messano who was
 previously a member of Starz.
   Sadly, the calibre of her music has never translated into major
 acceptance, but at least the new decade of the nineties promised well
 for her, as she signed with Geffen. She appeared with Bob Dylan in the
 film Hearts of Fire.
 
 Fioma (Atlantic) 1985
 Beyond the Pale (Atlantic) 1986
 Heart Like a Gun (Atlantic) 1988
 
 
 THE FIRM (UK)
 
 Paul Rodgers: vocals
 Jimmy Page: guitar
 Tony Franklin: bass
 Chris Slade: drums
 
 What price the burden of a once golden reputation? Formed by Jimmy
 Page, previously with mega-champions Led Zeppelin and 60s greats
 the Yardbirds and Paul Rodgers, previously with Bad Company after
 being in the line-up of the legendary Free, the band is competent
 yet hardly inspiring. Many see The Firm as little more than a
 compromise. Certainly the controversial reception to their debut
 album reinforced this view. Burnished with brisk, sometimes jazzy,
 short songs the album fell, for the most part, short of expectations.
 It was assumed they would produce material of epic quality doused
 in soulful vox and speedy guitar solos with to ensure a sold-out
 American arena tour. Slade was previously with Uriah Heep and more
 recently played with Manfred Mann.
   One album followed before various members decided they would go
 their own way and, in the case of Rodgers and Page, further solo
 projects. By 1990 Rodgers had formed The Law.
 
 The Firm (Atlantic) 1985
 Mean Business (Atlantic) 1986
 
 
 FIRST STRIKE (USA)
 
 Tony Gunn: vocals
 Tim Larkin: guitar
 Pat Boylan: guitar
 Chris Salmon: bass
 Johnnie Delaney: drums
 
 Superbly produced melodic metal with comparison to AC/DC, Def
 Leppard and Coney Hatch. Well constructed songs and very strong
 harmony vocals.
 
 Rock Offensive (Exit) 1984
 
 
 FISH (UK)
 
 After splitting on rather acrimonious terms with Marillion in 1988,
 Fish took something of a sabbatical, moving house to his native
 Scottish Highlands and preparing for his debut solo LP. The intervening
 allowed him to write and work on a plethora of new material, recorded
 over an extensive period, with a return to active duty made in 1989.
 Vigil in a Wilderness of Mirrors was a consummate affair brimming with
 key Fish ingredients – pointed lyrical content and superfluous musical
 accompaniment – his progressive rock roots scuppered for an altogether
 more direct approach. Similar to early Peter Gabriel in fact.
 
 Vigil in a Wilderness of Mirrors (EMI) 1990
 
 
 FIST (UK)
 
 Glenn Coates: vocals
 Dave Irwin: guitar
 John Roach: guitar
 ‘Pop’ Appleby: bass
 Harry Hill: drums
 
 This band has had many ups and downs. They were signed by Neat, then
 MCA, then dropped. Next, the line-up changed. They were signed up
 again by Neat.
 
 Turn the Hell On (MCA) 1980
 Back with a Vengeance (Neat) 1982
 
 
 5X (Japan)
 
 Carmen Maki: vocals
 George Azuma: guitar
 Kinta Moriyama: bass
 Jun Harada: drums
 
 Great heavy-metal thrash from Japan, with two LPs, one of which is live.
 Similar to a clean Motorhead. Maki is ex-Oz.
 
 Human Targets (EMI) 1981
 Live (EMI) 1982
 Carmen Maki’s 5X (Eastworld) 1983
 
 
 FLAME (USA)
 
 Marge Raymond: vocals
 Jimmy Crespo: guitar
 Frank Rugby: guitar
 Bob Loene: keyboards
 John Paul Fetta: bass
 Eddie Barvato: drums
 
 Flame’s albums are very patchy – sometimes savage, sometimes selfindulgent.
 They feature Crespo, who later went on to join Aerosmith and Adam Bomb.
 
 Flame (RCA) 1976
 Queen of the Neighbourhood (RCA) 1977
 
 
 FLAME (USA)
 
 Philip Andrew: vocals
 Billy Harvey: guitars
 Don McBee: guitars
 Stephen Vegas: bass
 Denis Bostok: drums
 
 Brash rough and tumble from San Francisco-based rockers who borrow
 from the Tesla, Y&T, Van Halen method of destruction. Self-financed
 debut with an eye on major label recognition. One to watch.
 
 Blaze (Rockhill) 1989
 
 
 ROBERT FLEISCHMAN (USA)
 
 AOR singer/songwriter Fleischman can be described as a mature Nick
 Gilder. He first came to attention as vocalist for Journey but left
 before any recordings could be made. This was during the interim
 period between Journey albums, Next and Infinity. He signed as lead
 vocalist for Channel but disappeared! However, there was another
 sighting and hearing when he featured on Vinne Vincent’s first
 album. This was as brief as some previous appearances.
 
 Robert Fleischman (Arista) 1979
 
 
 MIKE FLEMING (Canada)
 
 Jody Saullier: vocals
 Mike Fleming: guitar, bass, keyboards
 Vince Santarelli: drums
 
 Mike Fleming’s only album is full of different kinds of hard rock as
 well as some soft. The guitar-playing is admirable, but on the whole
 most of the songs are boring. For collectors only.
 
 Mike Fleming (Image) 1980
 
 
 FLINT (USA)
 
 Don Brewer: vocals, drums
 Billy Elsworthy: guitar
 Mel Schacher: bass, guitar
 Craig Frost: keyboards
 
 Brewer and Frost are ex-Grand Funk. The music is hard and heavy but
 shows little inspiration.
 
 Flint (Columbia) 1978
 
 
 FLOTSAM AND JETSAM (USA)
 
 Eric A. K.: vocals
 Mike Gilbert: guitar
 Ed Carlson: guitar
 Tow Gregory: bass
 Kelly Smith: drums
 
 Formed during the mid-eighties in Phoenix, Arizona, the group at that
 time featured original bassist Jason Newsted who left in late 1986 to
 replace the deceased Cliff Burton in Metallica. Their debut album,
 Doomsday (with Newsted), was hailed as an exacting and precise thrash
 metal workout and it took the band some two years before settling
 their new line-up and recording album number two with producer Bill
 Metoyer. When the Storm Comes Down, this time produced by Alex Periallis
 (Testament, Anthrax), is a more controlled but still thoroughly engaging
 record of mayhemic destruction.
 
 Doomsday for the Deceiver (Roadrunner) 1986
 No Place for Disgrace (Roadrunner) 1988
 When the Storm Comes Down (MCA) 1990
 
 
 FLYING SQUAD (UK)
 
 Ian Muir: vocals
 Monty McMonagle: guitar
 Alex Calder: guitar
 George Crossan: bass
 Jim Kelly: drums
 
 An excellent Scottish group who play tight hard rock with melody. Their
 guitarwork and vocals cannot be faulted. They are produced by Francis
 Rossi. Muir later joined Waysted under the pseudonym of Fin.
 
 Flying Squad (CBS) 1978
 
 
 FM (UK)
 
 Steve Overland: vocals
 Chris Overland: guitar
 Didge Digital: keyboards
 Merv Goldsworthy: bass
 Pete Jupp: drums
 
 Formed primarily from the ashes of Wildlife, whose line-up had included
 Steve and Chris Overland together with drummer Pete Jupp. Prior to FM,
 Jupp had however been a member of Samson alongside bassist Merv Goldsworthy.
 With their new line-up established some time in late 1985, FM landed a
 highly touted major label recording deal with industry giant Portrait,
 an affiliate of CBS. Progress followed quickly and the band set about
 releasing a number of singles to tie in with numerous one-night stands
 and concert tours (supporting Meatloaf, Bon Jovi, Status Quo), building
 a firm but condensed fan base. Their debut album, Indiscreet, was released
 to good critical acclaim but failed to achieve chart status, and was
 followed by a musch publicized managerial bust-up.
   After a series of false starts the band returned to the scene in 1988
 with the announcement that their second album was to be recorded with
 producer Neil Kernon and would contain numerous outside writing credits.
 Tough It Out, released late summer 1989, nearly pushed the band to major-
 League status, with surprise touring success and great grass-roots acclaim.
 Sadly they split up in late 1990.
 
 Indiscreet (Portrait) 1986
 Tough It Out (Epic) 1989
 
 
 FOGHAT (UK)
 
 ‘Lonesome’ Dave Peverett: vocals, guitar
 Rod Price: guitar
 Craig MacGregor: bass
 Roger Earl: drums
 
 Foghat was originally formed as a breakaway project from Savoy Brown by
 Peverett, Earl and Tony Stevens. The band took the influences of blues
 boogie from Savoy Brown and injected it with heavy metal. The result was
 the heaviest boogie laid on vinyl. Live, they were simply unbeatable.
   With the interest of the media because of the Savoy Brown association,
 Foghat quickly drew attention to themselves and built up a firm US
 following. Britain was slow to react and, feeling frustrated, they moved
 Stateside. The band developed their unique style with Energized and the
 style culminated with the classic Live. At this stage Foghat were the
 biggest grossing British act working the US stadia circuit bar Led
 Zeppelin and The Who. Fool for the City even produced a top-ten US hit
 single – a unique occasion as real heavy metal has never really featured
 in the US single charts.
   From Live onwards Foghat began a downhill slide. They lost their
 identity and their style began to deteriorate with the introduction of
 four-minute pop songs and other material devoid of the raucous blitzkreig
 boogie of before. All their LPs from Boogie Motel onwards are weak. It
 would seem that Foghat have bung up their boogie shoes for good. The
 bassist on their first four LPs was Tony Stevens, later to join Midnight
 Flyer and then Cheetah. Nick Jameson was his replacement but stayed for
 just one LP and then was replaced by Craig MacGregor on Nightshift.
 Guitarist Rod Price left in 1981 and was replaced by Erik Cartwright.
 Stevens joined Roger Chapman in 1985.
 
 Foghat (Bearsville) 1972
 Rock and Roll (Bearsville) 1973
 Energized (Bearsville) 1974
 Rock and Rocll Outlaws (Bearsville) 1975
 Fool for the City (Bearsville) 1976
 Nightshift (Bearsville) 1976
 Live (Bearsville) 1977
 Stone Blue (Bearsville) 1978
 Boogie Motel (Bearsville) 1979
 Tight Shoes (Bearsville) 1980
 Girls to Chat, Boys to Bounce (Bearsville) 1981
 In the Mood for Something Rude (Bearsville) 1982
 Zig, Zag Walk (Bearsville) 1983
 
 
  ---- 我苦、我悲、我惨!
 神啊,赐予我力量吧!
  | 
 
 
 |